Sprzedaż w małych sklepach w niehandlowe niedziele wzrosła o 40 proc.

Autor: dlahandlu.pl 17 kwietnia 2019 09:57

Sprzedaż w małych sklepach w niehandlowe niedziele wzrosła o 40 proc. Fot. Shutterstock

W ciągu pierwszych 12 miesięcy obowiązywania ograniczeń handlu w niedziele (podczas których 30 dni stanowiły niedziele z zakazem handlu) wartość sprzedaży w spożywczych sklepach małoformatowych do 300 m2 wzrosła w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej o 6 proc., choć liczba transakcji w tym czasie nieco spadła (o 0,5 proc.). Natomiast supermarkety o powierzchni powyżej 300 m2 zanotowały spadek sprzedaży – informują Polska Izba Handlu i Centrum Monitorowania Rynku (CMR).

W takim samym okresie rok wcześniej (02.2018 vs 02.2017) wartość sprzedaży w całym kanale sklepów małoformatowych zwiększyła się o 5,0%, chociaż liczba transakcji spadła o 0,6%. Oznacza to, że w 2018 r. klienci odwiedzali placówki małoformatowe rzadziej, ale robili tam nieco większe zakupy.

Do wzrostu wartości sprzedaży w sklepach małoformatowych w dużej mierze przyczyniła się pogoda. Za połowę wzrostu sprzedaży odpowiadało 19 tygodni, w których średnia temperatura była co najmniej o 2 stopnie Celsjusza wyższa niż przed rokiem. Wzrosła sprzedaż napojów, piwa, lodów i papierosów.

Łącznie w sklepach małoformatowych wartość sprzedaży w niedziele utrzymała się prawie na tym samym poziomie co rok wcześniej. Złożyły się na to dwa czynniki: w sklepach spożywczych do 100 m2, z których ponad połowa w niedziele niehandlowe jest otwarta, niedziele przyczyniają się do wzrostu całkowitych obrotów. Tam sprzedaż w niedziele była wyższa niż przed rokiem o ponad 9%. Zakaz uderzył natomiast w duże sklepy spożywcze (101-300 m2), ponieważ w niedziele z zakazem większość takich placówek jest zamknięta –tam sprzedaż w niedziele była o 28% niższa niż przed rokiem.

Wzrost wartości sprzedaży sklepach małoformatowych w soboty w tygodniach z zakazem handlu wynikał głównie z większej liczby opakowań w koszyku, w mniejszym stopniu z wzrostu liczby transakcji i wyższych niż przed rokiem cen.

Na zakazie handlu skorzystały sklepy, które są otwarte w niedziele niehandlowe. Średnia wartość sprzedaży na sklep w takie dni jest wyższa niż w pozostałe dni tygodnia. Średnio w niedziele w tym dniu sprzedaż rosła o 40% w porównaniu z analogicznymi dniami rok wcześniej. W niedziele z zakazem na paragonach częściej niż w niedziele handlowe pojawiały się alkohole, napoje oraz słone i słodkie przekąski.

- Wzrost obrotów przy jednoczesnym spadku liczby transakcji to trend widoczny w kanale sklepów małoformatowych również w poprzednich latach. Spadek liczby transakcji to efekt kurczącej się od lat liczby sklepów małoformatowych. Z rynku wypadają głównie najmniejsze, najsłabsze podmioty, które nie są w stanie poradzić sobie z rosnącą konkurencją. Coraz lepiej radzą sobie natomiast placówki typu convenience, które potrafią odpowiednim asortymentem przyciągnąć do siebie klientów ceniących swój czas – informuje PIH.


  • kita 2019-04-17 10:43:21

    pewnie to co piszą jest prawdą ale... proponuję porównać obroty miesięczne, wówczas nie będzie już tak różowo, obroty małych spadną a dużych wzrosną bo nadrabiają w piątek i sobotę gdzie ludzie chmarami zlatują się na dodatkowe obniżki. przestańcie więc pisać bzdury.

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)

WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    3,19

  • Śr

    2,56

  • Min

    1,89

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7664
Ilość aktualnych ofert: 494478

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.