Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Średnia rentowość w handlu w Polsce to 1,9 proc. Najwyższą mają dyskonty - 2,5 proc.

Autor: Gazeta Wyborcza 2 sierpnia 2013 10:10

Średnia rentowość w handlu w Polsce to 1,9 proc. Najwyższą mają dyskonty - 2,5 proc.

Sieci handlowe betonują rynek. Cel: sklep na każdym osiedlu i każdym miasteczku. A jeśli się da to i dwa albo trzy - pisze "Gazeta Wyborcza".

Detal jest skupiony obecnie w rękach Portugalczyków z Biedronki, Brytyjczyków z Tesco, Francuzów z Auchan i Carrefoura oraz Niemców (czyli grupy Schwarz z Kauflandem i Lidlem). Hurt z kolei kontrolują Niemcy z Makro Cash and Carry, Szwajcarzy z Selgrosa i Portugalczycy z Eurocash. Pojedyncze sklepy, które nie wchodzą do sieci franczyzowych - Carrefour Express, Odido (Makro) czy ABC (Eurocash) - czeka wegetacja lub upadek - pisze "Gazeta Wyborcza".

Biedronka ma 2184 sklepy, a za dwa lata chce mieć ich 3 tys. Żabka w lipcu informowała o otworzeniu sklepu numer trzy tysiące, a za pięć lat ma ich mieć 5 tys. Lidl do końca tego roku będzie miał 500 sklepów, co roku otwiera ich ok. 50. Auchan w grudniu od niemieckiego Reala kupił 91 hipermarketów w Polsce (u nas są 54), Rosji, Rumunii i na Ukrainie, a także 13 galerii handlowych w Rosji i w Rumunii, płacąc 1,1 mld euro.

Dziś średnia rentowość w handlu w Polsce to 1,9 proc. Najwyższą mają dyskonty - 2,5 proc., choć niektóre osiągają nawet 3 proc. Najniższą mają właśnie hipermarkety - 0,6-0,7 proc. Na dodatek hipermarkety mają zaledwie 12 proc. udziału w rynku.

Jak wynika z analizy banku Espirito Santo sprzedaż Biedronki sięga ok. 24 tys. zł na m kw. powierzchni (dane za 2012 r.). Auchan (2011 r.) ma ok. 18,5 tys. zł, Kaufland (2011 r.) ok. 16 tys. zł, Lidl (2011 r.) ok. 15,5 tys. zł, Netto (2011 r.) i Tesco (2012 r.) - ok. 13 tys. zł, Carrefour (2012 r.) ok. 12,5 tys. zł oraz Real (2012 r.) - ok. 10,5 tys. zł z m kw. powierzchni sklepu.

Właściwie wszystkie sieci z pierwszej piątki największych w kraju realizują coś, co można określić jako strategię dyskontową, czyli kładą duży nacisk na niskie ceny, wprowadzają dużo marek własnych i coraz bardziej ograniczony asortyment. Tak, by skoncentrować się na tym, co przynosi jak największe zyski. Robią tak dyskonty (co oczywiste), ale i hipermarkety, supermarkety, a nawet delikatesy.

Dlaczego klient na tym straci? Bo z każdym rokiem zmniejsza się jego wybór. Sklepy małe i duże ograniczają liczbę towarów na półkach, szukając hitów, które będą mogły reklamować w swoich gazetkach jako bardzo tanie albo mające dobry stosunek jakości do ceny.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    3,49

  • Śr

    2,58

  • Min

    1,99

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9380

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 551164

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.