Starcom: Sektor handlowy zwiększa wydatki na reklamę w internecie

Autor: dlahandlu.pl 6 września 2019 11:01

Starcom: Sektor handlowy zwiększa wydatki na reklamę w internecie Fot. za Starcom

Po sześciu miesiącach 2019 r. polski rynek reklamy był wart 4,7 mld zł. Dynamika wyniosła 1,2 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. Wzrost przyspieszył z 0,1 proc. w pierwszym kwartale do 2,2 proc. w drugim - wynika z raportu agencji Starcom. W pierwszym półroczu 2019 r. dziesięć sektorów zintensyfikowało swoje inwestycje reklamowe, a sześć zredukowało. Najwyższe wolumenowe wzrosty wygenerowały sektory żywność oraz „pozostałe”.

W pierwszym półroczu 2019 r. spadki zanotowały wszystkie klasy mediów z wyjątkiem internetu i kina. Reklama online wygenerowała budżety większe o 7,8%, zaś reklama kinowa o 6,4%. W pozostałych mediach odnotowaliśmy spadki. Radio i telewizja spadły odpowiednio o 1,3% oraz o 1,8%. Wydatki na reklamę zewnętrzną spadły o 0,5%, zaś na dzienniki i magazyny odpowiednio o 9,4% i 9,0%. Analizując wolumen, budżety internetowe wzrosły o 121,9 mln zł, zaś kinowe o 3,9 mln zł. Redukcja wydatków w pozostałych mediach wyniosła 67,5 mln zł. Najwięcej straciły: telewizja (-39,2 mln zł), magazyny (-14,1 mln zł) oraz dzienniki (-8,6 mln zł). 

Wartość wydatków na reklamę internetową wzrosła w okresie od stycznia do czerwca br. o 7,8%. Łącznie reklamodawcy wydali o 121,9 mln zł więcej niż przed rokiem. Liderem pod względem wolumenu wzrostu był sektor handlowy, który zwiększył swoje inwestycje o 24,3 mln zł (+8,9%). Reklamodawcy z tej branży kładą coraz większy nacisk na sprzedaż online oraz na reklamę w internecie. W pierwszym półroczu część budżetów telewizyjnych i outdoorowych została przeniesiona do internetu. Jeśli chodzi o wydawców liderem wzrostów wciąż pozostaje Facebook, jednak porównując do poprzednich kwartałów, dynamika istotnie wyhamowała. 

Wartość budżetów telewizyjnych spadła po sześciu miesiącach 2019 r. o 39,2 mln zł, czyli 1,8%. Kwiecień i maj były dobre, jednak w czerwcu spadek wyniósł aż 9,3%. W całym drugim kwartale 2019 r. średni czas oglądania telewizji ATV zanotował wzrost o 1,4% i wyniósł 3 godziny i 6 minut. W tym okresie liczba wygenerowanych ratingów spadła o 1,7% ze względu na słabsze wypełnienie bloków reklamowych.

Drugi kwartał 2019 był kolejnym okresem spadku budżetów alokowanych w radiu, choć dynamika tego spadku była nieco niższa niż w pierwszych trzech miesiącach roku (-1,0% vs. -1,6%). Ostatecznie przychody reklamowe nadawców w pierwszym półroczu 2019 r. zamknęły się w kwocie o 4,4 mln zł niższej niż w 2018 r. (dynamika -1,3%). Jest to przede wszystkim konsekwencja niższych wydatków reklamodawców z dwóch najważniejszych dla tego medium sektorów: handlu detalicznego (spadek o 7,9 mln zł; dynamika -6,2%) oraz farmaceutyków (6,1 mln mniej; -11,4%). Spadki detalistów w równym stopniu dotyczą elektromarketów (Media Expert, Euro RTV AGD, Media Markt), jak i branży spożywczej (Lidl, Biedronka, Kaufland).


  • jupik 2019-09-15 12:16:24

    Oni to sporo wydają na reklamy i na akcje promocyjne np. ta ze zmiana nazwy na święta...

  • tyru 2019-09-12 21:26:04

    a kto powiedział, ze nie można. ME już dawno to udowodniło. Przypominam, że niegdyś mały polski sklep.

  • ekpol 2019-09-11 15:19:36

    ano rozwijaja sie i to polski sklep wiec jak widac u nas tez sie mozna

ZOBACZ WSZYSTKIE (6)

WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    3,99

  • Śr

    3,12

  • Min

    2,72

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8020
Ilość aktualnych ofert: 489369

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.