Streetcom: Zakaz handlu napędza zjawisko zakupów na zapas

Autor: dlahandlu.pl 17 kwietnia 2019 15:38

Streetcom: Zakaz handlu napędza zjawisko zakupów na zapas Matylda Szymalska

Będziemy kupować „na zapas” i zakaz handlu w niedziele to utrwali - mówi Matylda Szymalska, prezes zarządu/CEO Streetcom, agencji, która przyjrzała się zmianom zachowań Polaków po wprowadzeniu ograniczenia handlu w niedziele.

W jaki sposób w ciągu roku obowiązywania ograniczenia zakazu handlu zmieniły się zachowania zakupowe konsumentów?
Badania, które przeprowadziliśmy wśród Polaków w roku 2018 i 2019, wyraźnie odzwierciedlają przewidywany przez nas trend, czyli kupowania żywności „na zapas”. Jedzenie nadal zdecydowanie kupujemy w sklepach stacjonarnych, przyjmując nowe strategie zakupowe, ale w przypadku pozostałych produktów (ubrania, kosmetyki, AGD etc.) coraz częściej wybieramy internet. Z badania wynika, że wielu konsumentów musiało „otworzyć się” na ten kanał, właśnie po wprowadzeniu ograniczenia handlu w niedzielę.

Na ile zakaz handlu doprowadził do utraty okazji zakupowych, a na ile jedynie przesunął dni zakupów bądź kanały zakupowe?

Mamy do czynienia ze zmianami we wszystkich tych obszarach w zależności od podziału, który wskazałam, czyli artykuły spożywcze i pozostałe. Po wprowadzeniu w 2018 r. nowych przepisów, 37% konsumentów deklarowało, że zaczęło kupować ubrania w sieci, a 24% kosmetyki. Obecnie w każdej z tych kategorii mamy przyrost o 10%. Osobnym pytaniem jest, na ile jest to rozwój samego e-commerce, a na ile efekt ograniczeń, ale tu mamy odpowiedź praktycznie wprost: 52% badanych wyraziło opinie, że zakaz handlu w niedziele „utrudnił mi robienie zakupów” i jest to wzrost o 11% w stosunku do poprzedniego roku. Ciekawa wydaje się deklaracja 18% Polaków, którzy twierdzą, że od wprowadzenia zakazu rzadziej kupują ubrania (wzrost w tym roku o 5%). To bardzo interesująca informacja i będziemy obserwować czy to chwilowy efekt „przestawiania” się na internet czy może ta forma zakupów „racjonalizują” nasze ostateczne wybory, poprzez możliwość przemyślenia decyzji i łatwego odesłania produktów.

Czy na zakazie handlu zyskuje branża gastronomiczna?

Widać taką zapowiedź, ponieważ odnotowaliśmy wzrost deklaracji w tym zakresie. Obecnie rozkłada się ona na dwa kanały czyli „częstsze jadanie na mieście” (11%) oraz kupowanie „dania z dowozem” (10%). Na te moment widać tendencje, ale niewątpliwe kolejne badanie da nam większe rozeznanie czy trend się rozwija i staje realną zmianą. Niewątpliwie są różnice ze względu na miejsce zamieszkania i dostępnością tych usług. Gastronomia to ustabilizowany przyrost, ale dostrzegamy szybki rozwój usługi „jedzenia z dowozem” w szczególności w dużych miastach. Tu wiele zależy od tego jak i kiedy firmy działające w tym obszarze zaczną trafiać do mniejszych miast. Zakaz handlu i ich rozwój niewątpliwie mogą wpłynąć na znacząca zmianę w tym obszarze.


WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 843

GORĄCE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 404097

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.