Strojenie centrów handlowych świątecznymi ozdobami ma zachęcić do zakupów

Autor: PAP 19 listopada 2015 09:28

Zdaniem ekspertów z Uniwersytetu Śląskiego obecny od listopada bożonarodzeniowy wystrój wielu sklepów i centrów handlowych już nie szokuje. Długi czas trwania świątecznej atmosfery przyczynia się jednak do jej "rozcieńczenia.

Dr Grzegorz Odoj z Wydziału Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego podkreślił, że obecny od początku listopada w centrach handlowych bożonarodzeniowy wystrój nie dziwi już Polaków. "Choć nie wszyscy jeszcze jesteśmy do tego tak przyzwyczajeni jak w USA czy na Zachodzie, sytuacja ta już nas nie szokuje. Czasem jeszcze starsze pokolenie się nad tym zastanawia, ale dla młodych jest to normalne" - powiedział PAP dr Odoj.

Etnolog przypomniał, że strojenie centrów handlowych świątecznymi ozdobami ma m.in. wpłynąć na pozytywny nastrój i samopoczucie konsumentów, a co za tym idzie - zachęcić ich do zakupów. "Im bliżej świąt, tym stajemy się mniej racjonalni. Mimo że zdajemy sobie z tego sprawę, ulegamy ofertom sklepów. Czasem żałujemy swoich impulsywnych decyzji, ale lubimy tę podniosłą i nostalgiczną atmosferę, lubimy być nią uwodzeni" - zaznaczył etnolog.

Dr Teresa Sikora z Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Śląskiego wyjaśniła, że te "bezrefleksyjne" zakupy spowodowane są "wyrazistością" symboliki świąt Bożego Narodzenia, która "tak mocno wrosła już w polską tradycję, że z łatwością wyzwala w nas ten pożądany przez handlowców pozytywny nastrój".

"Ale jest też druga strona medalu - doświadczając przyjemności przyzwyczajamy się do pewnego jej poziomu i ciągle chcemy jeszcze więcej. Wydaje się, że w dzisiejszym świecie nikt nie jest w stanie wymyślić takich świąt i takiego sposobu ich spędzenia, który mógłby wyjść naprzeciw tym podsycanym od początku listopada oczekiwaniom" - zaznaczyła psycholog.

"Stąd też często psychologicznym efektem tego długotrwałego budowania atmosfery świątecznej jest niezadowolenie i rozczarowanie naszymi świętami, co do których mieliśmy tak wyśrubowane oczekiwania" - dodała dr Sikora.

Psycholog podkreśliła, że tzw. magia świąt początkowo zarezerwowana była w Polsce tylko dla dwóch dni Bożego Narodzenia i wieczoru wigilijnego. "Jeśli mamy ją przez dwa miesiące, wystarczy się zastanowić, jak musi się ona +rozcieńczyć+" - powiedziała.

Podobał się artykuł? Podziel się!
KOMENTARZE  
FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    9,70

  • Śr

    5,72

  • Min

    3,99

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8658

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 563358

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.