Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Supermarkety proximity zagrożą dyskontom?

Autor: dlahandlu.pl za LZ Retailytics 10 maja 2018 11:57

Supermarkety proximity zagrożą dyskontom? Fot. materiały prasowe Dino

Supermarkety typu proximity to nowe gwiazdy rynku handlu detalicznego w Polsce, zdominowanego przez dyskonty. Sieci prowadzące sklepy w tym segmencie - Dino, Delikatesy Centrum, Polomarket i Stokrotka – w ciągu trzech ostatnich lat otworzyły łącznie 720 placówek. Oznacza to, że na każdy nowo otwarty nad Wisłą dyskont przypadają dwa nowe supermarkety. Oczekuje się, że wskaźnik ten wzrośnie do 2,8 w 2022 roku, co jest znaczącym osiągnięciem w krajobrazie handlowym ukształtowanym przez wyrafinowanych graczy dyskontowych w Europie.

Biedronka, Lidl, Netto (Dansk Supermarked) i Aldi (Nord) wspólnie mieli 29,3 proc. udziału rynkowych w Polsce w 2017 roku. Sieci te konsekwentnie ewoluują w kierunku supermarketów. Jednak Dino i pozostali gracze nie składają broni, prognozując otwarcie kolejnych 1570 sklepów do 2022 roku. Czy supermarkety proximity są właśnie tym formatem, który skutecznie przeciwstawi się dominacji dyskontów? – zastanawiają się eksperci LZ Retailytics.

Supermarkety proximity (z ang. bliskość, sąsiedztwo) to wschodzące gwiazdy polskiego rynku handlu detalicznego. Podczas gdy w przeszłości badania rynkowe prawie jednogłośnie podkreślały znaczenie ceny jako najważniejszego kryterium zakupu, konsumenci faworyzowali dyskonty. Teraz ich decyzje zakupowe stają się coraz bardziej złożone. Rosnące dochody, a także zwiększona świadomość konsumentów, wprowadzają do ich wyborów takie aspekty, jak jakość produktów, wygoda zakupów, bliskość sklepu. Klienci oczekują również oferty obejmującej produkty krajowe, porcje gotowe do spożycia czy żywność tradycyjną.

Supermarkety proximity zyskują znaczny udział w polskim rynku, pomimo wiodącej pozycji dyskontów. Małe supermarkety rozwijają się szybciej niż wiodący dyskonterzy, z których wybija się Aldi - rośnie szybciej, dzięki wprowadzanym zmianom w koncepcji sklepów oraz nowej strategii marketingowej i asortymentowej, choć z niskiej bazy sklepów.

Dane LZ Retailytics pokazują, że supermarkety proximity zwiększą swój udział w rynku z 6,1% w 2017 r., do 8,6% w 2022 r. W tym samym czasie udział dyskontów wzrośnie z 29,3% do 33,7%.

Zdaniem analityków, kluczowi gracze w segmencie supermarketów proximity dokładnie odzwierciedlają zmiany, jakie zaszły na krajowym rynku. Dino, notowany na giełdzie rynkowy lider, reprezentuje silnie wystandaryzowany, niezależny model biznesowy. Sieć prowadzi handel na stosunkowo niewielkiej powierzchni sprzedaży (ok. 400 mkw), a dodatkowo jest zintegrowany kapitałowo z zakładem przetwórstwa mięsnego (Agro-Rydzyna).

Delikatesy Centrum, franczyzowa sieć czołowego hurtownika w Polsce, Grupy Eurocash, szybko zwiększa swój zasięg dzięki strategicznemu przejmowaniu mniejszych detalistów, takich jak supermarkety Eko i planowane przejęcie sieci Mila.



WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    17,70

  • Śr

    11,11

  • Min

    9,50

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9428

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 550351

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.