Świeżaki, Lidlaki i spółka. Psycholog o fenomenie pluszakowych promocji

Autor: dlahandlu.pl 5 września 2017 10:03

Świeżaki, Lidlaki i spółka. Psycholog o fenomenie pluszakowych promocji fot. materiały prasowe Lidl

Świeżaki i Lidlaki, pluszowe owoce i warzywa, które można zdobyć w sieciach Biedronka i Lidl poruszyły zbiorową wyobraźnię. Temat ekscytuje klientów obu sieci do tego stopnia, że gdy kilka miesięcy temu zabrakło w Biedronce Świeżaków, ludzie byli skłonni jechać po pluszaka kilkanaście kilometrów, kupowali je drożej na Allegro, a nawet zdarzył się przypadek kradzieży naklejek, które trzeba było zebrać, by dostać maskotkę. Teraz także Lidl rusza z bliźniaczą akcją i, jak można przeczytać na FB sieci, temat rozpalił konsumentów. Na czym polega fenomen tego typu promocji? Zapytaliśmy o to Ingę Kowalewską, psycholog biznesu z Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu.

- To rodzaj promocji, w której prowokuje się klienta do zbierania przedmiotów stanowiących swego rodzaju kolekcję, więc odczuwamy potrzebę posiadania wszystkich jej elementów. Trzeba więc wysilić się, by coś zdobyć, by posiadać całość. Kolekcja niekompletna może nie dawać satysfakcji, a nawet powodować spory dyskomfort. Sieci umiejętnie wykreowały w konsumentach tę potrzebę. Haczyk tkwi w tym, że wcale nie tak łatwo wszystkie elementy kolekcji zdobyć. Ograniczona - choćby pozornie - dostępność gadżetów promocyjnych też jest dodatkowym wabikiem na klientów – posiadanie ich staje się rarytasem. Klienci często traktują to ambicjonalnie, jak wyzwanie. Uważają, że zdobycie wszystkiego, co jest do zdobycia świadczy o skuteczności, może nawet sprycie. Zebranie takiej kolekcji zwyczajnie poprawia nam więc nastrój, co oczywiście wpływa na postrzeganie marki, z którą wiążą się miłe wspomnienia – tłumaczy Inga Kowalewska.

Czy limitowana seria towarów to klucz do sukcesu detalisty?  - W dużej mierze tak, ale sprzedawcy muszą pamiętać, że sukces w branży zależy od innowacyjności. Sieci mają różnych klientów, którzy mają różne potrzeby. Bazowanie na jednym schemacie promocyjnym jest drogą donikąd – uważa ekspertka.

Inga Kowalewska zwraca także uwagę na mechanizm kopiowania promocji przez inne sieci. – Oczywiście łatwiej osiągnąć sukces na fali udanej akcji konkurenta, ale wielość podobnych promocji osłabia ich siłę oddziaływania, uodparnia konsumenta na pewne mechanizmy. Dlatego cały czas trzeba szukać nowych pomysłów. Pamiętajmy też, że firmy robią promocje dla własnego zysku, a nie dla konsumenta. Firmy o ustalonej marce i renomie myślą w kategoriach biznesowych – dodaje psycholog biznesu z Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    17,70

  • Śr

    11,15

  • Min

    9,33

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9310

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 584697

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.