Tesco – nowy początek? Co czeka Martina Beháňa

Autor: dlahandlu.pl 17 lutego 2017 09:26

Tesco – nowy początek? Co czeka Martina Beháňa Fot. za Shutterstock.com

1 marca Martin Beháň obejmie stanowisko dyrektora zarządzającego Tesco w Polsce, zajmując miejsce Adama Manikowskiego. Czeka go nie lada wyzwanie. Polska jest dla sieci największym rynkiem w Europie Środkowej, ale też rynkiem trudnym z co najmniej kilku powodów.

Tesco znalazło się w trudnym położeniu już dwa lata temu. Słabe wyniki sprzedaży w Europie Centralnej spowodowały, że w marcu 2015 roku sieć obrała nowy model zarządzania w regionie. Od tego czasu Polską, Węgrami, Słowacją i Czechami kieruje jeden zespół menadżerów. Ma to sprzyjać synergii w dziale operacyjnym i zakupowym. Spekulowano również, że centralizacja operacji w regionie oznacza z jednej strony chęć znacznego ograniczenia kosztów, ale z drugiej także przygotowywanie spółki do sprzedaży. Na razie Tesco takiej próby, przynajmniej oficjalnie, nie podjęło.

Jak podała sieć w raporcie z kwietnia ubiegłego roku, jej sprzedaż w regionie Europy Środkowej wzrosła o 3,5 proc., do czego przyczyniły się w dużej mierze inwestycje w pozycję cenową i ofertę produktów świeżych. Sprzedaż Tesco Polska w roku finansowym 2015/16 wyniosła 11,2 mld zł (bez VAT).

Na koniec lutego 2017 według prognoz firmy, Tesco będzie miało w Polsce o 84 tys. stóp kwadratowych mniej (ok. 7,8 tys. mkw. mniej) niż w lutym 2016 roku. Na koniec lutego 2016 sieć miała w Polsce 440 placówek (w lutym 2015 roku było ich 449), a na koniec sierpnia 2016 - 437 sklepów, co oznacza, że w pół roku firmie ubyły trzy sklepy.

Ostatnio podane przez Tesco wyniki dotyczą trzeciego kwartał roku finansowego 2016/17 (okres 13 tygodni zakończony 26 listopada). W tym czasie sprzedaż Grupy LfL wzrosła o 1,5 proc., natomiast sprzedaż LfL w okresie świątecznym (okres 6 tygodni zakończony 7 stycznia) wzrosła o 0,3 proc. Tesco podkreśliło wówczas, że w Europie dobre wyniki w trzecim kwartale na Węgrzech, w Czechach i na Słowacji przyczyniły się do zrównoważenia wpływu ostrej konkurencji rynkowej w Polsce. Choć brak dokładnych danych, możemy wnioskować, ze wyniki nad Wisłą nie były satysfakcjonujące dla zarządu. Dyskontowa ofensywa i wyraźny odwrót klientów od hipermarketów nie pomagają sieci w przełamaniu impasu. A sygnałów, że w Tesco nie dzieje się dobrze było więcej.

W sierpniu 2016 roku sieć ograniczyła listę polskich miast, w których klienci mogą zrobić zakupy przez internet za pośrednictwem e-Zakupy Tesco. Z usługi zrezygnowano w Wałbrzychu oraz Jeleniej Górze, a w Rzeszowie Tesco postanowiło zaoferować rozwiązanie "Zamów i odbierz". Samochody dostawcze ze wskazanych miast zostały przeniesione do większych ośrodków, m.in. Warszawy oraz Wrocławia, gdzie rozwój e-handlu jest bardziej perspektywiczny. W wyniku wprowadzenia zmian usługa e-zakupów jest aktualnie dostępna w 17 aglomeracjach.

Tesco informowało również o zmianach w asortymencie. Sieć wprowadzała nowości, ale jednocześnie upraszczała ofertę niektórych działów (np. kaw i herbat). Sieć wprowadziła również do sprzedaży produkty Tesco Finest, które na stałe pojawiły się w sklepach jesienią 2015 r. Od tego momentu Tesco nieustannie rozwija swoją markę i wspomaga jej sprzedaż promocjami. Ma tu jednak dużą konkurencję w ofercie marek własnych dyskontów, które systematycznie notują wzrosty sprzedaży.
Niemałym problemem sieci są również relacje z pracownikami. 1 lutego 2017 r. rozpoczął się spór zbiorowy pomiędzy NSZZ "Solidarność" a spółką Tesco Polska, dotyczący między innymi postulatów podwyżkowych na rok finansowy 2017/2018.

Solidarność domaga się od spółki m.in. dodatkowej czteromiesięcznej odprawy w przypadku rozwiązania umowy o pracę, 10- proc. dodatku do wynagrodzenia dla pracowników, których wynagrodzenie jest niższe niż 3.000 zł z tytułu każdej zmiany zakresu czynności i/lub zmiany nazwy stanowiska dla pracowników (w tym każdej zmiany, która wystąpiła w okresie od 1 stycznia 2014 r.) oraz podwyżki wynagrodzeń za pracę w roku 2017 w wysokości 350 zł brutto dla pracowników podstawowych wszystkich grup płacowych oraz 200 zł brutto dla kierowników sklepów, stoisk oraz zastępców kierowników. Kolejne rozmowy w tej sprawie, już z nowym zarządem, zapowiedziano na 7 marca br.

  • Lol 2017-04-08 21:54:29

    Mogę napisać, że firma Tesco ma pracowników za nic. Lekceważący stosunek do pracowników. Hasło przewodnie firmy,, Traktujemy innych tak jak sami byśmy chcieli być traktowani " to tylko puste słowa. Jak jesteś chory to dosłownie wypad - zwolnić i niech dogorywa, choruje to już jest niepotrzebny. Wykreślony z listy pracowników.

  • Pracus 2017-03-05 10:09:57

    30 kwietnia koniec ezakupy tesco

    solidarnosc-tesco.pl

  • Em 2017-02-25 19:09:56

    Grażyna co ty gadasz za głupoty? Jaki zepsuty? Nigdy firma tak poważna jak Tesco nie pozwoli sobie na zepsuty towar.... jeśli się data kończy to porostu jest to w przecenie.... lub jest wpisane w straty... może i Tesco ma wiele wad bo ma ale proszę nie pisać że kogoś chcieli otruc.

ZOBACZ WSZYSTKIE (11)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    4,69

  • Śr

    3,76

  • Min

    2,99

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7678

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.