Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

TK: Niektóre dodatkowe opłaty wymagane przez sieci handlowe są niezgodne z Konstytucją

Autor: PAP 16 października 2014 16:29

Przepis ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, który zakazuje pobierania za przyjęcie towaru do sprzedaży opłat innych niż marża handlowa jest zgodny z Konstytucją - uznał w czwartek Trybunał Konstytucyjny. Zaskarżony przepis mówi, że czynem nieuczciwej konkurencji jest utrudnianie innym przedsiębiorcom dostępu do rynku poprzez pobieranie innych niż marża handlowa opłat za przyjęcie towaru do sprzedaży.

Regulację tę zaskarżyła do Trybunału firma, która prowadzi centralę zakupów na potrzeby sieci sklepów. Twierdziła, że wskazany przez nią przepis narusza konstytucyjną zasadę wolności działalności gospodarczej oraz wolności i autonomii woli jednostki - w nieuzasadniony sposób zawęża swobodę umów, w tym zawieranych w obrocie gospodarczym. Przepisowi zarzucono także naruszenie zasady prawidłowej legislacji.

Trybunał uznał, że wskazane rozwiązanie jest zgodne z Konstytucją. W komunikacie po ogłoszeniu wyroku napisano, że jest "rozwiązaniem przydatnym do realizacji celu zakładanego przez prawodawcę oraz odpowiada potrzebom i strukturze rynku, na którym dominują wielkopowierzchniowe obiekty handlowe".

Wskazano, że celem regulacji jest przeciwdziałanie nadużyciom pozycji rynkowej przez firmy utrudniające innym przedsiębiorcom dostęp do rynku.

"Trybunał Konstytucyjny stwierdził, że zaskarżony przepis ograniczając wolność prowadzenia działalności gospodarczej jednego podmiotu (tj. przedsiębiorcy przyjmującego towar do sprzedaży), jest niezbędny do ochrony wolności prowadzenia działalności gospodarczej innego podmiotu (tj. przedsiębiorcy dostarczającego towar do sprzedaży), którego dostęp do rynku lub pozycja na rynku jest zależna od działań przedsiębiorców przyjmujących towary do sprzedaży" - napisano w komunikacie.

Według TK zaskarżona regulacja nie stanowi nadmiernego ograniczenia wolności działalności gospodarczej - nie zakazuje on bezwzględnie pobierania opłat przez przedsiębiorców przyjmujących towar do sprzedaży w związku z realizacją umów zawartych z innymi przedsiębiorcami.

"W szczególności zaskarżony przepis nie wyklucza możliwości zawierania umów, których mocą jedna ze stron zobowiąże się do uiszczenia oznaczonej sumy pieniężnej w zamian za świadczenia polegające na reklamie lub szeroko rozumianej promocji towarów albo innego rodzaju świadczenia związanego z transportem, składowaniem lub ekspozycją towaru, który jest przedmiotem umowy sprzedaży lub innej" - poinformowano w komunikacie.

Zdaniem Trybunału tego rodzaju zachowanie przedsiębiorcy o silniej pozycji rynkowej nie może zostać zakwalifikowane samo w sobie jako czyn nieuczciwej konkurencji, chyba że wskazane opłaty utrudniają dostęp do rynku innemu przedsiębiorcy, a ich pobranie było warunkiem zawarcia innej umowy między tymi samymi stronami. Tym samym nie każda opłata pobrana przez przedsiębiorcę "przyjmującego towar do sprzedaży" jest czynem nieuczciwej konkurencji.

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • b prac. marketu 2014-10-17 14:30:46

    Dobrze że TK to potwierdził bo to co centrale marketów wyprawiają woła o pomstę to jest wykorzystywanie pozycji monopolisty handlowego Oni obok wysokich marż wymuszają rożne upusty, opłaty reklamowe i promocje obciążając dostawcę!!!

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9620

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 565497

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.