Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Trend "convenience centres" to powrót do pawilonów handlowych z lat 70-tych

Property News 12 sierpnia 2014 10:56

- Wraz ze wzrostem konkurencji deweloperzy zaczynają eksplorować nowe lokalizacje i koncepty - do takich należą convenience centres - mówi Katarzyna Michnikowska z Colliers International. Czy jest to jednak naprawdę nowy koncept? - Jeśli sięgniemy pamięcią do lat 70-tych - okresu dynamicznego rozwoju wielorodzinnego budownictwa mieszkaniowego, przypomnimy sobie, że centra zakupów codziennych istniały wtedy w każdym większym osiedlu w formie pawilonów handlowo-usługowych. Proponowane wówczas rozwiązania funkcjonalne dla handlu nie przetrwały próby czasu. Nieliczne pawilony udało się zmodernizować i dostosować do potrzeb konsumentów, inne zostały chaotycznie zagospodarowane - mówi Katarzyna Michnikowska.

Zauważalny na polskim rynku trend budowy "convenience centres" to powrót do dawnych pomysłów w nowoczesnej formie. Dawne pawilony zastępowane są przez niewielkie parki i centra handlowe o wielkości 3 - 5 tys. mkw. GLA. - Trzon "convenience centres" stanowią sklepy spożywcze uzupełnione apteką, drogerią, księgarnią, kioskiem, sklepem z wyposażeniem dla domu, sklepem z modą lub obuwiem z niższą cenowo ofertą, podstawowymi usługami, bankiem, cukiernią oraz punktem gastronomicznym oferującym posiłki "na wynos" - wylicza Michnikowska.

Poza grupą najemców w naturalny sposób zainteresowanych ekspansją w obiektach typu "convenience centres" istnieją również tacy, dla których nie nadaje się taki format. Do nich należą najemcy z sektora mody. - Moda wymaga stworzenia warunków do zakupów porównawczych i impulsowych a tego centra typu "convenience" nie są w stanie zapewnić. Wyjątek stanowią najemcy mogący samodzielnie, w ramach swojego sklepu, zapewnić wystarczającą ofertę: H&M, LPP, CCC i najemcy z ofertą dyskontową: Pepco, Takko, KIK.

Obecnie w tym segmencie rynku działa kilkunastu profesjonalnych deweloperów budujących niewielkie obiekty handlowe zarówno w małych miastach jak i na osiedlach mieszkaniowych miast średniej wielkości i dużych. - Perspektywy rozwoju "convenience centres" w Polsce są bardzo dobre - istnieje zapotrzebowanie ze strony klientów i grupa najemców gotowych do otwierania sklepów w tego typu obiektach - podkreśla przedstawicielka Colliers International.

Ograniczeniem w rozwoju takich inwestycji są jednak ceny gruntów oraz kwestie planistyczne. - Kwestia cen gruntów ma szczególne znaczenie dla tempa rozwoju tego typu obiektów, w kontekście obowiązujących w nich stosunkowo niskich czynszów. Osiągane przychody muszą zrównoważyć koszty aby business plan zamknął się a inwestycja była opłacalna. Deweloperzy szukający działek pod "convinience centres" w osiedlach mieszkaniowych dużych miast konkurują z deweloperami, którzy są w stanie zaakceptować wyższą cenę działki na potrzeby budynku mieszkalnego z handlem i usługami w parterze - wyjaśnia Michnikowska.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    6,49

  • Śr

    3,53

  • Min

    2,48

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9620

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 565497

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.