Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Trzy firmy wprowadziły do obrotu fałszywe napoje imitujące rosyjskie wyroby winiarskie

Autor: dlahandlu.pl 19 listopada 2014 11:21

W ostatnich miesiącach pojawiły się na półkach polskich sklepów napoje alkoholowe na bazie piwa, imitujące popularne rosyjskie wyroby winiarskie i opakowane w sposób niezgodny z prawem. Ich producent zaopatruje ponadto butelki w "banderole" naśladujące znaki skarbowe akcyzy oraz korki "grzybki" zastrzeżone dla win musujących - podała Polska Rada Winiarstwa (PRW).

Jak przypomina Polska Rada Winiarstwa, obowiązujące przepisy krajowe i unijne nie tylko zakazują wprowadzania do obrotu w butelkach typowych dla wina musującego jakichkolwiek innych napojów, ale również przewidują kary za działanie mające na celu wprowadzenie w błąd konsumenta.

PRW zwróciła w ostatnim czasie szczególną uwagę na wyroby trzech firm - Kolwin Sp. z o.o., Polskiej Wytwórni Win KAMPAREX Sp.z o.o. Sp.k. oraz Agropol Sp. z o.o. Ich produkty, o rosyjsko brzmiących nazwach - Kremskoje Igristoje, Caryca Igristoje oraz Slawjanskoje Jgristoje - zgodnie z nieeksponowanymi deklaracjami umieszczonymi przez producentów na etykietach, są musującymi napojami alkoholowymi powstałymi na bazie piwa, sprzedawanymi jednak w butelkach zastrzeżonych dla win musujących.

- Kształt butelki, charakterystyczne, rosyjsko brzmiące nazwy i finezyjne etykiety jednoznacznie kojarzą się z wyrobami pochodzącymi ze Wschodu. Prawo ogranicza również stosowanie charakterystycznych butelek zamykanych korkiem w kształcie "grzybka" utrzymywanego przez klamrę i owiniętego folią jedynie do win musujących, bądź gazowanych. Wyroby piwne nie mają prawa być nalewane w tego typu opakowania. Takie postępowanie producentów wyrobów piwnych wprowadza konsumentów w błąd - podaje Polska Rada Winiarstwa.

Wprowadzanie do obrotu handlowego produktów w niezgodnych dla nich opakowaniach stanowi naruszenie prawa zarówno unijnego jak i krajowego, na co zwraca uwagę PRW powołując się na art. 69 Rozporządzenia Komisji Europejskiej 607/2009, ustanawiające szczegółowe przepisy wykonawcze do Rozporządzenia Rady nr 479/2008, dotyczącego m.in. etykietowania i prezentacji niektórych produktów sektora win. W myśl rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 479/2008 stanowi to naruszenie prawa. Przepisy unijne wyraźnie mówią, że informacje nt. żywności nie mogą wprowadzać w błąd, w szczególności poprzez wygląd, opis lub prezentacje graficzną mylnie sugerując, że chodzi o określony środek spożywczy.

- Oprócz nieprawidłowego opakowania, wprowadzającego w błąd oznakowania i banderol naśladujących znaki skarbowe, z technologicznego punktu widzenia wątpliwości budzi również uzyskanie tak wysokiej zawartości alkoholu (9 proc. objętości) w wyrobach będących mieszaniną piwa i napoju bezalkoholowego. Zawartość alkoholu w piwach mocnych może wynosić do 8 proc. obj. Trudno wyobrazić sobie uzyskanie 9 proc. obj. alkoholu, po dodaniu napoju bezalkoholowego do piwa - komentuje PRW.

Z inicjatywy Polskiej Rady Winiarstwa naruszenia zostały poddane kontroli ze strony Głównego Inspektora Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych. Sprawa jest w toku - jednak wciąż pozostaje obawa, że nieuczciwie oznakowane produkty zdążą przed zamknięciem kontroli trafić na nasze bale sylwestrowe.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    3,49

  • Śr

    2,58

  • Min

    1,99

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9689

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 551164

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.