Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Tylko u nas: Analitycy oszacowali finansowy wpływ wyników wyborów na Biedronkę

Autor: dlahandlu.pl 27 maja 2015 12:18

Tylko u nas: Analitycy oszacowali finansowy wpływ wyników wyborów na Biedronkę fot. shutterstock

Analitycy banku Espirito Santo Investment Bank w rozmowie  z dlahandlu.pl oszacowali potencjalny wpływ wyborów prezydenckich na wycenę akcji Jeronimo Martins przypominając, iż Andrzej Duda, w kampanii przed wyborami, zapowiadał, że zamierza chronić polskie firmy, m.in. "przez wprowadzenie  obciążeń podatkowych dla dużych sieci supermarketów, które w stosunku do swoich obrotów płacą grosze podatków".

Analitycy przypominają, że prezydent może jedynie zawetować ustawę albo w ramach inicjatywy legislacyjnej zaproponować nowe przepisy prawne, ale nie ma bezpośredniego wpływ na politykę podatkową. Oznacza to, że nowy prezydent musi poczekać na wynik jesiennych wyborów parlamentarnych, by sprawdzić, czy jego partia wygra i czy jest w stanie realizować swoje pomysły.

Jak podają analitycy z tego powodu trudno ocenić potencjalny wpływ wyborów na wycenę Jeronimo Martins. Jednak opierając się na przykładzie węgierskim, na który Andrzej Duda się powoływał, analitycy wskazują, że na Węgrzech na początku 2015 roku wprowadzono podatek progresywny do 6 proc. obrotów sieci, który jest uzależniony od wielkości obrotów detalisty. Jeśli w Polsce wszyscy detaliści zostaliby obłożeni taką samą wysokością podatku, zostałby on przerzucony na końcowego klienta. Jednak prawdopodobieństwo, że liderzy rynkowi zostaliby obłożeni większym podatkiem niż inni mogłoby mieć negatywne konsekwencje dla liderów. Oznaczałoby to, że aby utrzymać swoją pozycję cenową w stosunku do konkurencji ich marże musiałyby znacznie spaść.

Gdyby przyjąć, że maksymalna stawka podatku wynosiłaby 6 proc. (jak na Węgrzech), to wpływ takiego rozwiązania na Biedronkę mógłby być znaczny, ze względu na fakt, że Biedronka jest liderem rynku z udziałem w wysokości 16 proc. czyli trzykrotnie więcej niż wynosi udział kolejnego gracza w rynku. Według szacunków analityków zrobionych na podstawie przychodów z 2014, średnia stopa podatku od sprzedaży w Biedronce wynosiłaby 4,2%, jak obecnie w przypadku Tesco na Węgrzech, ale już 2. na liście największych sprzedawców - Lidl zapłaciłby jedynie 1,5%, a 3. na liście największych sieci detalicznych - Tesco Polska zapłaciłoby 1,4 %. Mając na uwadze, że Biedronka nie byłaby w stanie przerzucić na klientów końcowych kosztów każdego procenta podatku od obrotu, trzeba założyć, że wpływ tego obciążenia odbiłby się zmianą wyceny kursy Jeronimo Martins w postaci - 1 euro/akcję.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9592

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 553718

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.