Udziałowiec sieci Dino: Świeżość produktów jest kwestią zerojedynkową

Autor: dlahandlu.pl/KPMG 1 czerwca 2015 14:41

- Niezależnie od zmian na rynku detalicznym, pozycja konkurencyjna sieci wciąż zależy od dwóch podstawowych czynników: poziomu oferowanych cen i lokalizacji rozumianej jako poziom oferowanej wygody w dotarciu do sklepu dla klienta chcącego zrobić zakupy. Ważnych elementów jest więcej, ale wyróżnić się w branży detalicznej jest bardzo trudno, bo przecież asortyment, którym handlujemy, jest bardzo zbliżony - mówi Michał Kędzia, partner, Enterprise Investors (udziałowiec sieci supermarketów Dino) w komentarzu do raportu KPMG "Na rozdrożu. Wyzwania i priorytety sieci spożywczych w Polsce".

- Możemy oczywiście mówić, że wyróżnikiem danej sieci jest np. świeżość asortymentu. Ale w gruncie rzeczy świeżość jest kwestią zerojedynkową, tj. albo sieć ma świeży towar, i on się sprzedaje, albo ma towar nieświeży, i wtedy się nie sprzedaje. To nie jest coś, co można w rzeczywistości skalować, bo towar w supermarkecie zwyczajnie musi być świeży i koniec. Sieci wprowadzają różne ciekawe wyróżniki, np. rozbiór mięsa na miejscu lub wędzarnie. To są oczywiście bardzo miłe elementy, ale mają raczej charakter dodatków, do tego bardzo kosztownych dla detalisty. Pozostajemy więc z parą: cena i lokalizacja. Czy w innym podejściu… lokalizacja i cena. I te dwa czynniki możemy sobie odmieniać przez wszystkie przypadki. Z tym zastrzeżeniem, że w tych dwóch wymiarach działalności sieci w ostatnich latach wiele się zmieniło - uważa Michał Kędzia.

- Pięć lat temu, kiedy rozpoczynaliśmy naszą inwestycję w sieć Dino, presja cenowa była znacznie mniejsza – supermarkety w Polsce mogły być na wiodących markach droższe o 5-10 proc. od dyskontów. W tej chwili jest to niemożliwe, bo klient jest dużo bardziej wyedukowany i oczekuje dyskontowych cen także w innych formatach. To oczywiście skutek długotrwałej wojny cenowej między największymi sieciami, która przybrała szczególnie dramatyczną formę w końcu 2013 roku i pierwszych trzech kwartałach roku 2014. W tym momencie obserwujemy pewne złagodzenie rywalizacji na obniżki cen i promocje, choć oczywiście nadal jest ona zaciekła. Nawet największe i najsilniejsze sieci nie mogą przecież w nieskończoność obniżać marż, a mają przecież niemal stały, inherentny wzrost po stronie kosztowej, chociażby w postaci kosztów pracy - mówi przedstawiciel Enterprise Investors.

- Nowe wyzwania pojawiły się także w obszarze ekspansji. Pięć lat temu pozycja handlu tradycyjnego była silniejsza, a nowoczesne sieci mniej rozwinięte. W 2010 roku, tj. w momencie dokonywania inwestycji w Dino przez Enterprise Investors, sieć tej marki liczyła niecałe 100 sklepów, a obecnie ma ich ponad 420. Zważywszy, że kilka innych sieci również rozwijało się w niezłym tempie, nic dziwnego, że pozyskanie atrakcyjnych lokalizacji stało się trudniejsze (droższe). Co absolutnie nie znaczy, że nie ma już miejsca na dalszą ekspansję – nic bardziej mylnego. Zarówno w dużych miastach, jak i poza nimi nadal jest bardzo dużo miejsc na dobrze zarządzany format supermarketu blisko domu, do codziennych zakupów. Stale powstają nowe inwestycje mieszkaniowe, i nie są to jak dawniej „osiedla duchów”, pełne pustych mieszkań kupowanych jako inwestycje finansowe, tylko normalne osiedla pełne ludzi potrzebujących zrobić zakupy blisko domu. Dalszy rozwój będzie miał jednak miejsce w mniejszych formatach niż klasyczny duży supermarket, tj. w segmencie proximity supermarket czy convenience store - dodaje Michał Kędzia.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    9,99

  • Śr

    6,28

  • Min

    4,89

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8282

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 563358

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.