Ulice handlowe w Warszawie i Krakowie mają szansę na renesans

Autor: dlahandlu.pl 14 maja 2014 12:43

Według najnowszych badań CBRE, polscy konsumenci są bardziej skłonni do zakupów przy ulicach handlowych, a ich preferencje zmieniły się podczas ostatnich kilku lat. - Polscy klienci poszukują nowych doświadczeń ‘zakupowych’ i nowych, wyjątkowych marek, które nie są obecne w centrach handlowych.” – powiedziała Katarzyna Urbaszek, retail property negotiator w CBRE, jedna z autorek raportu.

CBRE zbadało najbardziej popularne ulice handlowe Warszawy w tym Chmielną, Nowy Świat, Plac Trzech Krzyży, Mokotowską, Plac Zbawiciela i Plac Konstytucji, Marszałkowską i Aleje Jerozolimskie. W Krakowie badanie objęło ulicę Floriańską, Rynek Główny, Szewską i Grodzką.

CBRE wykazało, że sektor ulic handlowych w Warszawie czerpie wyraźne korzyści z deficytu powierzchni w centrach handlowych. Wielu najemców na otwarcie swoich pierwszych sklepów w kraju wybiera właśnie lokalizacje na ulicach handlowych.

Ulice handlowe w Krakowie różnią się od tych w Warszawie, zarówno pod względem skali i charakteru. W Krakowie, który w 2013 r. odwiedziło 9,25 mln. turystów, ulice handlowe skupione są wokół jednej lokalizacji (otaczają Rynek Główny), a turystyka jest uznawana za siłę napędową ich rozwoju.

Beata Kokeli, Senior Director Działu Powierzchni Handlowych w CBRE, komentuje:  W ostatnich latach, na warszawskich ulicach handlowych pojawiły się marki takie jak Salvatore Ferragamo, COS, Hebe, Green Caffe Nero, Tiger czy Louis Vuitton. Każdego roku CBRE odnotowuje około 30 nowych marek wchodzących na polski rynek, spośród których większość decyduje się na debiut w Warszawie. W zależności od strategii danej marki, niektóre lokują swoje sklepy w centrach handlowych, a inne wybierają jedynie lokalizacje przy ulicach handlowych.”

CBRE przewiduje, że w Warszawie powstaną nowe ulice handlowe. Jedną z nich będzie ul. Świętokrzyska. Wraz z ukończeniem drugiej linii metra do końca 2014 r., ul. Świętokrzyska przejdzie zasadniczą przebudowę, w rezultacie której może odzyskać charakter deptaka i przyciągnąć zarówno nowych najemców jak i klientów. Następną lokalizacją, która może wkrótce stać się strefą handlową, jest odległy koniec ul. Marszałkowskiej, rozciągający się od Placu Zbawiciela do Placu Unii Lubelskiej, który obecnie jeszcze nie przypomina ulicy handlowej.

Kolejną tendencją są plany renowacji starych domów handlowych i kamienic, w których miałyby znaleźć się lokale handlowe oraz – na wyższych piętrach – biura.

Krakowskie ulice handlowe, które są usytuowane wokół Rynku Głównego, w tym ulica Floriańska, Grodzka i Szewska także mają przejść gruntowne zmiany. Pomimo popularności i atrakcyjności Krakowa, w mieście nadal brakuje znanych, międzynarodowych marek, zarówno z branży akcesoriów jak i mody. Wynika to z braku obiektów handlowych mogących pomieścić tego typu najemców. Patrząc na liczbę renowacji wyraźnie widać, że sytuacja stopniowo się zmienia, a inwestorzy są coraz bardziej świadomi potencjału miasta.

Warszawa jest najdroższą lokalizacją w Polsce, przy najwyższych czynszach na poziomie 75-90 EUR/mkw./mies. (za najwyższej jakości lokale o powierzchni ok.100 mkw. w wiodących centrach handlowych) i średnim poziomie czynszów wynoszącym ok. 30-45 EUR/mkw./mies. Na ulicach handlowych, najwyższe stawki wynoszą 70-90 EUR/mkw./mies. Brak dostępnej powierzchni handlowej zwiększa presję na wzrost czynszów w najlepszych lokalizacjach, jednak średni poziomie utrzymuje się na stabilnym poziomie z tendencją zniżkową, szczególnie w przypadku ulic handlowych.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    4,49

  • Śr

    3,41

  • Min

    2,69

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8783

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 584697

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.