UOKiK analizuje propozycje zmian, które pomogą uchronić seniorów na rynku

Autor: PAP 21 lipca 2017 13:24

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) pracuje nad propozycjami działań, które pomogą uchronić seniorów przed nieuczciwymi praktykami handlowymi, takimi jak oszustwa przy nakłanianiu do zmiany dostawcy energii czy do zakupu np. drogich garnków.

Jak mówił prezes UOKiK Marek Niechciał w piątek w Częstochowie, regulacje mogłyby pójść np. w kierunku zakazu zmiany dostawcy prądu, gazu czy usług telekomunikacyjnych poza punktem operatora (takie regulacje obowiązują w niektórych krajach), zaś firmy organizujące dla seniorów pokazy garnków czy innych produktów mogłyby być monitorowane przez Inspekcję Handlową, a same pokazy nagrywane.

Prezes UOKiK uczestniczył w piątek w Częstochowie w otwarciu Biura Interwencji Senioralnej, gdzie osoby starsze mogą liczyć na pomoc prawną, doradztwo w zakresie pomocy społecznej, ochrony zdrowia czy rozmaitych możliwości aktywizacji. Placówka powstała w ramach rządowego Programu Aktywizacji Społecznej Osób Starszych. Otwarciu towarzyszyła dyskusja poświęcona sytuacji seniorów jako konsumentów.

W rozmowie z PAP prezes UOKiK przyznał, że osoby starsze są narażone na nieuczciwe praktyki konsumencie. Często do ich drzwi pukają osoby, które za pomocą nierzetelnych informacji nakłaniają seniorów do zmiany dostawcy prądu czy usług telefonicznych, czego emeryci nie zawsze są świadomi. Inne pole do manipulacji to organizowanie pokazów, podczas których seniorzy nakłaniani są do zakupu na kredyt drogich produktów.

Często emeryci nie są informowani, że mają 14 dni na odstąpienie od umowy lub uniemożliwia im się to, np. nie przekazując na czas odpowiednich dokumentów.

Niechciał poinformował, że UOKiK jest w kontakcie z regulatorami rynku energii czy telekomunikacyjnego, wskazując podmioty, które należy wziąć "pod lupę" i przeanalizować, czy nie należy np. cofnąć im pozwolenia na działalność na danym rynku.

"Firmy, które - jak uważamy - względnie często zachowują się nieetycznie, nieraz mają po kilka czy nawet kilkadziesiąt tysięcy klientów. Pytanie, ilu z nich jest tak naprawdę pozyskanych uczciwie" - powiedział prezes, wskazując też na inne nieuczciwe praktyki, dzięki którym np. po krótkim okresie promocji rachunek za prąd czy gaz od nowego dostawcy staje się zauważalnie wyższy od poprzedniego.

"W wielu przypadkach mamy wrażenie, że model biznesowy takiej firmy nie polega na dostarczaniu energii czy gazu, ale na tym, żeby zdenerwowany konsument - często osoba starsza - zerwał tę umowę i zapłacił odstępne w postaci kilkuset zł. Tak naprawdę chodzi o te 500-900 zł odstępnego, a nie o to, by mu rzeczywiście dostarczać gaz, prąd czy telefon" - mówił szef Urzędu.

KOMENTARZE  
FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    3,49

  • Śr

    2,63

  • Min

    1,85

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8644

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 563358

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.