UOKiK bada sprawę bardzo wysokiej marży na masło w jednej z sieci

Autor: dlahandlu.pl 6 marca 2018 13:45

UOKiK bada sprawę bardzo wysokiej marży na masło w jednej z sieci Na zdj. Piotr Adamczewski, dyrektor delegatury UOKiK w Bydgoszczy. Fot. materiały prasowe

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nadal przygląda się relacjom sieci handlowych z dostawcami. Między innymi bada sprawę obowiązkowej opłaty za wejście produktu do sieci handlowej, a także kwestie dodatkowej opłaty za stosowanie programu komputerowego kompatybilnego z siecią handlową. Zdaniem przedstawicieli UOKiK, ustawa o przewadze kontraktowej już spełnia swoje zadanie, ponieważ sieci dobrowolnie regulują swoje relacje z dostawcami.

UOKiK poinformował we wtorek, że zakończył postępowania w sprawie znacznego wzrostu cen masła. Choć główną przyczyną podwyżki było zwiększenie popytu w krajach rozwijających się, przy jednoczesnym ograniczeniu produkcji przez największych producentów, to pojawiły się sygnały, że sieci handlowe mogą próbować wykorzystywać sytuację i naciskać na producentów masła, by sprzedawali je taniej. Analiza zebranego materiału pokazała, że sieci nie wywierały nacisków na dostawców w sprawie cen. Przeciwnie, stawki podlegały negocjacjom i w badanym okresie często się zmieniały ze względu na duże wahania w cenie mleka

Natomiast badanie ujawniło duży rozdźwięk w wysokości marży sieci. - W jednym przypadku okazało się, że marża była bardzo wysoka i wyniosła 65 proc. Badamy tę sprawę – powiedział Marek Niechciał, prezes UOKiK podczas konferencji. Dodał, że sprawa nie jest wyjaśniona i może się okazać, że marża w jednym momencie była bardzo wysoka, a w innym ujemna.

Piotr Adamczewski, dyrektor delegatury UOKiK w Bydgoszczy podkreślił, że w sprawie masła nie było nieprawidłowości. - Przypadki gdy marże osiągały duże rozmiary lub przypadki z opóźnianiem faktur były jednostkowe - zaznaczył. Jak tłumaczy, UOKiK nie może narzucić sieciom handlowym określonej wysokości marży, a jedynie sprawdzić, czy marża jest uczciwa czy nie.

- Marże w sieciach kształtują się bardzo różnie, od bardzo niskich do bardzo wysokich. Zdarzają się marże ujemne i takie jak wspomniane 65 proc. – powiedział. – My sprawdzaliśmy, czy ceny masła w sklepach wzrosły pomimo stabilnych cen dostaw i takich sytuacji nie było – dodał.

Podobna sytuacja dotyczyła jaj, które także mocno podrożały w ubiegłym roku. Jak tłumaczył Piotr Adamczewski, UOKiK zbadał ceny jajek w sieciach handlowych, porównując je z cenami od dostawców. – Nasz wniosek jest taki, że wzrosty cen w sklepach były niewielkie w porównaniu z sytuacją rynkową, która polegała na dużym spadku podaży jaj. W tej sytuacji doszło do zmniejszenia marży z obu stron – zarówno sprzedawcy jaj jak i sieci i w efekcie cena w sklepie wzrosła w sposób racjonalny – tłumaczy Piotr Adamczewski.

UOKiK bada także sprawę opłaty za wejście produktu do sieci handlowej. Jak poinformował Piotr Adamczewski, wynosiła ona w tym konkretnym przypadku 20 tys. zł. Ponadto urząd sprawdza opłaty jakie muszą uiszczać dostawcy za prezentowanie ich produktu w sklepie, np. w gazetce.



WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    5,37

  • Śr

    4,24

  • Min

    2,97

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7990

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.