UOKiK: Kara finansowa do 10 proc. obrotu za podwójną jakość produktów

Autor: dlahandlu.pl za UOKiK 2 maja 2019 10:07

UOKiK: Kara finansowa do 10 proc. obrotu za podwójną jakość produktów Na zdj. Marek Niechciał, prezes UOKiK

Parlament Europejski zagłosował za rozwiązaniami w sprawie podwójnej jakości produktów.
Oznacza to lepszą ochronę konsumentów i rozsądne prawo dla polskich przedsiębiorców. Przepis dotyczący podwójnej jakości zostanie wdrożony na szczeblu krajowym w ustawie o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, która jest implementacją unijnej dyrektywy 2005/29/WE.

Państwa członkowskie mają 2 lata na przygotowanie nowych przepisów. Od tej pory nieuzasadnione różnicowanie produktów ze względu na kraj przeznaczenia będzie stanowić nieuczciwą praktykę rynkową.

Już teraz przedsiębiorcy nie mogą stosować nieuczciwych praktyk rynkowych. Jednak dzięki nowym rozwiązaniom, praktyka podwójnej jakości została wprost wskazana w dyrektywie, co ułatwi konsumentom oraz organizacjom konsumenckim dochodzenie roszczeń.  - Przyjęte w nowej dyrektywie rozwiązanie jest rozsądne, bo pozwala na zbalansowanie interesów zarówno konsumentów, jak i przedsiębiorców – wyjaśnia Prezes Marek Niechciał.

Jeśli przedsiębiorca będzie stwarzał błędne wrażenie, że produkty sprzedawane pod tą samą marką w różnych krajach członkowskich UE są identyczne, podczas gdy w rzeczywistości mają one różną jakość i skład, to podobnie jak w przypadku innych nieuczciwych praktyk rynkowych, Prezes UOKiK będzie mógł interweniować. Nie każda różnica będzie oznaczała, że mamy do czynienia z podwójną jakością. Urząd będzie analizował każdy przypadek w zależności od konkretnych okoliczności. Korzystając z narzędzi przewidzianych w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów będzie mógł np. nałożyć karę maksymalnie do 10 proc. obrotu.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w 2017 i 2018 r. porównywał jakość produktów spożywczych przeznaczonych na rynek Polski i Europy Zachodniej. Produkty sprawdzono na dwa sposoby.

- Pomogła nam w tym Inspekcja Handlowa i nasze akredytowane laboratoria. Pierwsze testy porównawcze: pod koniec 2017 r. kupiliśmy artykuły spożywcze w Polsce i ich odpowiedniki w Niemczech. Drugie testy porównawcze: w II kwartale 2018 r. wytypowaliśmy do porównań oferowaną w Polsce żywność tej samej marki, która miała oryginalne etykiety producenta: po polsku (co znaczy, że była produkowana na nasz rynek) i tylko w obcej wersji językowej (co świadczy o tym, że miała trafić na rynki innych krajów Europy Zachodniej). Łącznie sprawdziliśmy 101 par produktów, istotne różnice dotyczyły 15.  Stwierdzono np. przypadki oferowania różnej ilości produktu w opakowaniach tej samej wielkości, stosowanie różnych receptur, które powodowały inny smak i zapach produktu, albo różnice w czytelności etykiet. Mimo różnic, nie zawsze można było rozstrzygnąć, która wersja produktu, tj. „polska” czy „zachodnia”, była lepsza z punktu widzenia konsumentów. Informacje z kontroli przekazaliśmy Wspólnemu Centrum Badawczemu - jednostce Komisji Europejskiej (Joint Research Centre – JRC). W październiku 2018 r. Centrum rozpoczęło ogólnounijną kampanię porównawczą markowych produktów żywnościowych na różnych rynkach UE, w której braliśmy udział. Czekamy na podsumowanie wyników  przeprowadzonych analiz - pisze UOKiK w podsumowaniu badań.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7032
Ilość aktualnych ofert: 0
Ilość aktualnych ofert: 397 708

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.