UOKiK wykrył kolejną zmowę. Tym razem firm wydających certyfikaty ISO

Autor: dlahandlu.pl 25 stycznia 2018 11:10

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wykrył zmowę firm wydających certyfikaty ISO. Dekra Certification (Dekra) i Istituto Italiano del Marchio di Qualita (IMQ) wspólnie ustalali ceny, jakie oferowali za usługi certyfikacji systemów zarządzania, a także podzielili między sobą klientów. Niedozwolona praktyka trwała cztery i pół roku.

Dzięki programowi łagodzenia kar jeden z uczestników porozumienia uniknął sankcji, a na drugiego nałożono karę w obniżonej o połowę wysokości.

Spółki Dekra i IMQ zajmują się m.in. usługami certyfikacji systemów zarządzania. Polegają ona na tym, że niezależny, uprawniony do tego podmiot udziela pisemnego zapewnienia, że wyrób, proces lub usługa są zgodne z określoną normą lub z właściwymi przepisami prawnymi.

- Przedsiębiorcy zawarli porozumienie ograniczające konkurencję. Wspólnie ustalali ceny, jakie oferowali za usługi certyfikacji systemów zarządzania, a także podzielili między sobą klientów. Niedozwolona praktyka trwała cztery i pół roku. Informacje o zmowie uzyskaliśmy w wyniku przeszukań przy udziale Policji w należących do spółek lokalach w Krakowie i we Wrocławiu oraz w wyniku podjęcia przez obu przedsiębiorców współpracy w ramach programu łagodzenia kar (tzw. leniency) – mówi prezes UOKiK, Marek Niechciał.

Program leniency umożliwia odstąpienie od nałożenia lub też obniżenie kar pieniężnych na przedsiębiorcę, który decyduje się na współpracę z UOKiK. Obaj przedsiębiorcy, jeszcze w toku kontroli, zdecydowali się na współpracę z prezesem UOKiK i złożyli wnioski o odstąpienie lub obniżenie kary pieniężnej. Dzieliło ich jedynie 6 dni.

Porozumienie dotyczyło m.in. następujących certyfikatów: ISO 9001 (System zarządzania jakością), ISO 14001 (System zarządzania środowiskiem), OHSAS 18001/PN-N 18001 (System zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy), ISO 27001 (System zarządzania bezpieczeństwem informacji).

Zmowa trwała w latach 2009-2014. Rozpoczęła się na Placu na Stawach w Krakowie, od przypadkowego spotkania menedżerów Dekra i IMQ. W trakcie rozmowy wyrazili oni chęć zawarcia porozumienia oraz wstępnie ustalili, jak będzie ono wyglądało w przyszłości. Konkretnych uzgodnień dokonywali podczas kolejnych wspólnych spotkań, rozmów telefonicznych oraz w korespondencji elektornicznej.

Instytucje, organizacje, czy samorządy, które planowały kupić usługę certyfikacji najczęściej wysyłały zapytanie ofertowe do kilku przedsiębiorców. Bardzo często zwracali się wówczas do spółek, z którymi zamierzali kontynuować lub nawiązać współpracę, o wskazanie innej jednostki certyfikującej, którą mogą poprosić o przesłanie oferty. Dekra i IMQ umówili się, że w przypadku klientów, na pozyskaniu lub utrzymaniu których zależało jednej ze spółek, będą wskazywali wzajemnie siebie. Jednocześnie ustalili, że ta druga propozycja (zwana w ramach porozumienia „kontrofertą”) będzie wyższa. Przykładowo, jeżeli pytanie otrzymała Dekra, wtedy wskazywała IMQ i przedsiębiorcy wspólnie ustalali cenę drugiej ze spółek, która była wyższa od propozycji Dekry. Mechanizm był taki sam, jeżeli to IMQ miał wskazać inny podmiot. Urząd udokumentował 125 przypadków praktycznej realizacji porozumienia, z czego w 57 przypadkach z prośbą o wystawienie kontrofert zwracało się IMQ, a 68 razy – Dekra.

  • Klient 2018-06-08 17:40:45

    Brawo! Ciekawe, że jednostka certyfikująca IMQ, która prowadzi audyty "jakości" oszukuje swoich klientów podstawiając im lewe kontr oferty. Genialne. A czy prowadzą też audyty antykorupcyjne? Bo takowe są na rynku. To by był hit. IMQ to włoska jednostka certyfikująca. Dlaczego to to jeszcze działa w Polsce???

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    24,99

  • Śr

    17,30

  • Min

    12,98

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7898

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.