Użyteczność kas samoobsługowych okiem ekspertów UX

Autor: Krzysztof Kozak i Wojtek Chojnacki z agencji UX Symetria 2 listopada 2015 12:04

Użyteczność kas samoobsługowych okiem ekspertów UX

Eksperci z agencji UX Symetria sprawdzili użyteczność kas samoobsługowych w trzech sieciach handlowych: Auchan, Piotr i Paweł oraz Tesco. Specjaliści poddali analizie nie tylko interfejs urządzeń, ale cały proces zakupu produktów: od zlokalizowania kas w sklepie do dokonania płatności. Test przeprowadzili w dniach 1-2 września 2015 w Poznaniu. W ich koszykach znalazły się produkty z trzech kategorii: woda mineralna (butelka lub cała zgrzewka), warzywa lub owoce sprzedawane na wagę, alkohol (piwo lub cydr).

A oto ich wnioski:

Spośród odwiedzonych sklepów, najlepiej zaprojektowane były obszary kas samoobsługowych w sieciach Auchan oraz Tesco. Mniej komfortowo dla klienta zaplanowane zostały stanowiska w sklepie Piotr i Paweł, gdyż skanowanie produktów odbywało się pod czujnym wzrokiem kolejnych klientów, ustawionych w kolejce. Problem jest jednak łatwy do wyeliminowania. Wystarczy przesunąć początek kolejki o kilka kroków wstecz.

Konstrukcja urządzeń

Wszystkie kasy automatyczne na pierwszy rzut oka sprawiały wrażenie bardzo skomplikowanych urządzeń. Poszczególne elementy, np. terminale płatnicze, wrzutnie na banknoty i monety itp. znajdowały się w różnych, często przypadkowych miejscach. Ich umiejscowienie nie odzwierciedlało procesu korzystania z narzędzia. Aby móc sprawnie obsługiwać kasę trzeba więc cały czas kontrolować komunikaty i animacje wyświetlane na ekranie.

Proces zakupu

Proces korzystania z kas automatycznych był zbliżony w sklepach wszystkich analizowanych sieci. Najważniejszymi czynnościami są kolejno skanowanie produktów i odkładanie ich do torby oraz wybór i finalizacja płatności. W różnym momencie tego procesu automaty pytają klientów o posiadanie karty lojalnościowej, w przypadku sieci Auchan krok ten pojawia się przed skanowaniem produktów, w przypadku Piotra i Pawła po ich zeskanowaniu. W sieci Tesco ze względu na fakt, że reklamówki są dodatkowo płatne, klient określa najpierw, czy posiada własną torbę. Jeśli jej nie ma, po zeskanowaniu produktów musi on wskazać liczbę wykorzystanych reklamówek. Po zaznaczeniu opcji „mam własną torbę” i umieszczeniu jej w odpowiednim miejscu pojawił się komunikat o konieczności poczekania na obsługę. Problem mógł wynikać w faktu, że torba nie była pusta. Po zdjęciu torby ze specjalnej półki w celu jej opróżnienia system wrócił do ekranu startowego. W kolejnej próbie nie zaznaczyliśmy już, że mamy własne torby. Jeśli przyczyną opisanego problemu była zbyt duża waga torby, rozwiązaniem byłby komunikat informujący klienta, że własne torby powinny zostać wcześniej opróżnione.

Komunikaty głosowe i polecenia wyświetlane na ekranie

Obsługę kas automatycznych ułatwiają polecenia dźwiękowe emitowane w poszczególnych momentach oraz wskazówki wyświetlane na ekranie. Komunikaty dźwiękowe wszystkich zbadanych kas czytane są wyraźnym spokojnym głosem. Szczególnie pomocne okazują się animacje pokazujące np. w którym miejscu znajduje się wrzutnia na gotówkę lub jak zeskanować produkt. Z racji nieergonomicznego rozmieszczenia poszczególnych funkcji animacje te okazują się często niezbędne.

  • fasdfdasf 2015-11-02 16:04:49

    Jestem ciekaw dlaczego w biedronce w kupcu poznanskim zrezygnowali z kasy samoobslugowej kradli czy jak?

  • GS1 Polska 2015-11-02 13:13:10

    Kasy obsługowe, choć wciąż wydają się innowacyjne, są jedynie etapem pośrednim do w pełni samodzielnego procesu sprzedaży przeniesionego na klienta. W obu jednak trendach kluczem są dobrej jakości kody kreskowe, które łatwo znaleźć na opakowaniu i zeskanować

ZOBACZ WSZYSTKIE (2)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    3,99

  • Śr

    3,05

  • Min

    2,48

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9310

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 584697

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.