VIII FRSiH: Polski rynek handlowy ewoluuje, rywalizacja o klienta na obszarze asortymentowym

www.portalspozywczy.pl 6 listopada 2015 11:22

Polski handel cały czas się zmienia, ale tempo owych zmian nie jest już tak szybkie, jak dawniej. Przeobrażenia ostatnich kilku lat to nie rewolucja, lecz jedynie ewolucja. Sieci handlowe znalazły się w sytuacji, w której ich dalszy rozwój numeryczny jest już utrudniony, więc nacisk w rywalizacji o klienta przeniósł się na obszar stricte asortymentowy. Szansą dla niektórych podmiotów handlowych może być obecność w kanale e-commerce, ale zarabianie na sprzedaży żywności przez internet jest jeszcze w Polsce pieśnią przyszłości - to główne wnioski płynące z debaty "Handel i dystrybucja. Nowy ład. Polski i europejski handel w trakcie rewolucji", która otworzyła drugi dzień VIII Forum Rynku Spożywczego i Handlu.

- Sieci handlowe, które chcą operować na rynku, muszą zmieniać swoje strategie - zauważył Adam Manikowski, dyrektor zarządzającyTesco Polska. Tłumaczył, że w związku z wysoką konkurencyjnością rynku handlowego w Polsce, a zarazem coraz mniejszą rentownością sieci handlowych, firmy potrzebują nowych pomysłów na to, jak przyciągać do siebie klientów.

Adam Manikowski zdradził też, w jaki sposób Tesco zamierza poradzić sobie na trudnym rynku. Po pierwsze, będzie to stawianie na małe formaty i na rozwój oferty produktów świeżych. Tesco testuje też nowe podejście do hipermarketów: zastanawia się nad otwieraniem wewnątrz nich mniejszych placówek, tzw. "sklepów w sklepie". Oprócz tego brytyjska sieć wiąże duże nadzieje z kanałem e-commerce. Tesco chce inwestować w dalszy rozwój dostaw click&collect oraz w aplikacje mobilne. Sieć zdecydowała się także na szukanie oszczędności, poprzez centralizację zarządzania w Polsce, Czechach, na Węgrzech i na Słowacji.

Według Roberta Nocenia, dyrektora działu hipermarketów i członka zarządu Carrefour Polska, jednym z kluczowych trendów widocznych na rynku handlowym jest multiformatowość. - Mniej więcej od 2014 r. widać wyraźnie u retailerów trend dynamicznego poszukiwania nowych konceptów handlowych, nowych formatów sklepów, modernizowania sklepów, poszukiwania wyróżników, a także trend dopasowania się do zmian w strategii dyskontów, które coraz bardziej przesuwają się w kierunku supermarketów - wyliczył Robert Noceń.

Przedstawiciel francuskiej sieci podkreślił, że rynek handlowy jest obecnie w Polsce szalenie trudny, jak również coraz bardziej konkurencyjny. Noceń odniósł się również do zmian, które nastąpiły w strukturze sieci Carrefour. W spółce, która posiada dziś w Polsce 750 hipermarketów, supermarketów i sklepów convenience, jak również centra handlowe, nastąpiła w ostatnich latach decentralizacja zarządzania. Władza w organizacji w dużej mierze przekazana została dyrektorom poszczególnych sklepów. Impuls do zmian wychodzi dzisiaj bezpośrednio od placówek handlowych, a rolą centrali firmy jest odpowiadanie na potrzeby zgłaszane przez poszczególne jednostki biznesowe.



WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7803

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.