W 2012 powstało 1,8 tys. spożywczych sklepów franczyzowych

Autor: dlahandlu.pl/Profitsystem 5 kwietnia 2013 12:13

W 2012 powstało 1,8 tys. spożywczych sklepów franczyzowych

W 2012 roku branża spożywcza powiększyła się o 1800 sklepów na licencji. Na koniec 2013 roku Polacy będą mieli do wyboru 930 pomysłów na biznes, z czego 29 nowych systemów w gatronomii - wynika z Raportu o rynku franczyzy 2013 firmy PROFIT system. Na koniec ubiegłego roku w Polsce działało ponad 24,5 tys. sklepów franczyzowych oferujących artykuły spożywcze i przemysłowe, to o 1,8 tys. więcej niż w roku poprzednim. Liderem, kolejny rok z rzędu w tym segmencie, jest należąca do Grupy Eurocach sieć "abc", która powiększyła się o 713 nowych punktów i liczy 5,3 tys. sklepów.

Na koniec 2012 roku na zasadach franczyzy funkcjonowało łącznie 51,2 tys. placówek, to o 3,2 tys. więcej niż w 2011 roku. Specjaliści PROFIT system prognozują, że do końca 2013 roku powstanie kolejne 3 tysiące placówek franczyzowych, a ich łączna liczba przekroczy 54 tys. Jednak nie wszystkie branże mogą pochwalić się przyrostem placówek. Istotnie skurczył się rynek franczyzy bankowej. Z rynku zniknęło też 20 odzieżowych systemów franczyzowych, ubyło też 320 sklepów z odzieżą i obuwiem. To największy spadek na rynku franczyzy w 2012 roku, ale mimo to branża odzieżowa wciąż pozostaje na pierwszym miejscu pod względem liczby systemów, których na koniec roku działało 142. W ubiegłym roku franczyzobiorca prowadził średnio 1,15 placówki.

W 2012 roku w Polsce działały 864 systemy franczyzowe, czyli o 59 więcej niż w roku poprzednim. Najwięcej, bo aż 29 powstało w gastronomii. Zdaniem ekspertów PROFIT system dynamika wzrostu liczby systemów franczyzowych utrzyma się i do końca 2013 roku może ich być nawet 930 - W 2012 roku zadebiutowało 100 nowych systemów, ale 41 zakończyło swoją działalność, czyli o 28 mniej niż rok wcześniej. Ta tendencja świadczy o dojrzałości polskiego rynku franczyzy - komentuje Michał Wiśniewski, dyrektor działu doradztwa PROFIT system.

Według Raportu o rynku franczyzy 2013 średnia inwestycja w licencję franczyzową wyniosła w 2012 roku 164,7 tys zł. Największy wybór sprawdzonych pomysłów na biznes dostępnych jest w przedziale od 21 do 50 tysięcy złotych. Taką kwotę inwestycji deklaruje ponad 23 proc. franczyzodawców. Popularną metodą obniżania kosztów dla przyszłych partnerów okazało się skierowanie franczyzy do mniejszych miast. Są jednak sieci, które powierzają franczyzobiorcom placówki w dużych miastach, tak jak Telepizza, biorąc na siebie wyszukiwanie odpowiednich lokalizacji i negocjowanie korzystnych cen najmu.

W mniejsze miasta od 50 tys. mieszkańców celuje również Grupa Muszkieterów, która otwiera supermarkety spożywcze Intermarché (+12 w 2012 roku) oraz Bricomarché z branży „dom i ogród" (+7). Dobrym wynikiem w branży wyposażeniowej mogą się również pochwalić inne marki - DDD Dobre Dla Domu i Abra, które otworzyły po 8 nowych placówek. W sumie rynek artykułów dla domu i ogrodu powiększył się w 2012 rok o 163 nowe jednostki franczyzowe, których w całym kraju działa łącznie 2,245.

Według raportu liczba firm usługowych działających na zasadach franczyzy wzrosła o ponad 15 proc., co oznacza, że przybyło 56 nowych systemów i jest ich łącznie 424.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
KOMENTARZE  
FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8792

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 584697

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.