Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

W 2014 r. w Polsce otwartych zostanie 25 centrów handlowych

Autor: pr, www.dlahandlu.pl 12 grudnia 2013 10:50

Z najnowszego raportu Cushman & Wakefield dotyczącego rozwoju centrów handlowych w Europie wynika, że w I półroczu 2013 r. zasoby powierzchni w centrach handlowych krajów Europy Środkowej, tj. Polski, Czech, Węgier i Słowacji, powiększyły się o ok. 190 000 mkw., z czego 126 000 mkw. oddano do użytku w naszym kraju. W tym samym okresie w Europie powstało łącznie 1,8 mln mkw. nowej powierzchni.

W drugiej połowie bieżącego roku nowa podaż powierzchni w Europie Środkowej może wynieść 540 000 mkw. GLA, ponieważ okres przedświąteczny sprzyja otwieraniu obiektów handlowych. Łączna podaż nowej powierzchni za cały 2013 r. może osiągnąć poziom 730 000 mkw. GLA.

- Naszym zdaniem Europa Środkowa wciąż wykazuje potencjał nowych inwestycji. Obecnie inwestorzy koncentrują się na wyszukiwaniu atrakcyjnych lokalizacji z potencjałem deweloperskim w niektórych miastach, a przede wszystkim na optymalizacji istniejących centrów handlowych. Rynki Europy Środkowej pod względem wolumenu powierzchni w centrach handlowych zbliżają się do krajów zachodnich w dość szybkim tempie - mówi Jonathan Hallett, partner zarządzający firmy Cushman & Wakefield w Europie Środkowej.

Wśród największych obiektów handlowych oddanych do użytku w drugiej połowie 2013 r. należy wymienić Galerię Bronowice w Krakowie (60 000 mkw.), Poznań City Center w Poznaniu (58 000 mkw.) oraz Galerię Katowicką w Katowicach (53 000 mkw.). Z kolei w Czechach otwarto centrum handlowe Galerie Šantovka w Ołomuńcu o powierzchni 46 000 mkw., a na Węgrzech - drugi etap centrum Árkád (20 000 mkw.) oraz CET (12 000 mkw.) w Budapeszcie. Natomiast w pierwszej połowie 2013 r. największe nowe centra handlowe powstały w Polsce: Galeria Solna (30 000 mkw.) i Europa Centralna (27 000 mkw.).

Średnia podaż powierzchni w centrach handlowych na 1000 mieszkańców w 27 państwach Unii Europejskiej wynosi 262 mkw., natomiast w Europie Środkowej kształtuje się na poziomie 209 mkw. Dzięki dużej aktywności deweloperskiej w 2013 r. Polska jest obecnie rynkiem o największym w regionie nasyceniu powierzchnią centrów handlowych (225 mkw. na 1000 mieszkańców), wyprzedzając pod tym względem Słowację. Na drugim biegunie znalazły się Węgry, gdzie na 1000 mieszkańców przypada zaledwie 136 mkw. powierzchni w centrach handlowych, a w Czechach wskaźnik ten wzrósł do 210 mkw. na 1000 mieszkańców.

Rok 2013 był kolejnym okresem dynamicznego rozwoju centrów handlowych w Polsce. W nowych i rozbudowanych obiektach oddano do użytku ok. 500 000 mkw. GLA, głównie w największych aglomeracjach. W

W 2014 r. otwartych zostanie w Europie 171 nowych centrów handlowych i 65 obiektów rozbudowanych, które dostarczą na rynek ok. 6,2 mln mkw. powierzchni GLA. Natomiast w Europie Środkowej deweloperzy planują oddać do użytku w przyszłym roku 30 nowych obiektów. Łącznie z rozbudowami nowa podaż w regionie w 2014 r. może wynieść ok. 760 000 mkw.



WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9731

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.