Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

W ciągu roku Polacy wydali na dania chłodzone ponad 1 mld zł

Autor: dlahandlu.pl 23 sierpnia 2016 09:29

Z danych Panelu Gospodarstw Domowych GfK wynika, iż w okresie ostatnich 12 miesięcy polskie gospodarstwa domowe przeznaczyły na zakupy kategorii dań chłodzonych kwotę ponad 1 miliarda zł, co oznacza wzrost o 14,7 proc. w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej.

Z analiz zakupów polskich gospodarstw domowych wynika, że rynek dań chłodzonych z roku na rok odnotowuje wzrost zarówno w liczbie nabywców, jak i kupowanym wolumenie kategorii. W ciągu ostatnich 12 miesięcy 83 proc. gospodarstw sięgnęło po produkty z tej kategorii.

Analizowany rynek chłodzonych dań gotowych obejmuje wszystkie dania gotowe, takie jak np. pizza, kotlety, hamburgery, flaki oraz produkty mączne i ziemniaczane, np. pierogi, naleśniki, krokiety, kopytka, przechowywane w sklepach w lodówkach, które zaraz po podgrzaniu są gotowe do spożycia. Kategoria obejmuje zarówno produkty pakowane fabrycznie, jak i kupowane na wagę.

Polskie gospodarstwa domowe kupują gotowe dania chłodzone przeciętnie 11 razy w roku, sięgając podczas pojedynczej wizyty w sklepie po około 0,7 kilograma (bądź litra) tego typu produktu i wydając na to średnio 8,3 zł w ramach jednego aktu zakupu. Średnie wydatki na kategorię w ciągu ostatniego roku wyniosły około 93 zł na nabywcę i jest to 12 proc. więcej niż rok wcześniej.

Rosnąca z roku na rok częstotliwość zakupów jest jednym z głównych elementów przyczyniających się do obserwowanego pozytywnego trendu w zakupach i wydatkach na produkty chłodzone.

Najbardziej popularnym chłodzonym daniem gotowym są pierogi. Obecnie sięga po nie aż 49,1 proc. polskich gospodarstw. Jest to równoznaczne ze wzrostem o 5,3 pp. w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej. W ujęciu ilościowym pierogi stanowiły aż 29,5 proc. zakupionego wolumenu. W dalszej kolejności konsumenci sięgali po: kotlety (6,4 proc.), pizzę (5,9 proc.), krokiety (5,4 proc.) oraz pampuchy – kluski na parze (5,1 proc.).

Biorąc pod uwagę miejsce zakupu, najważniejszym kanałem, w którym gospodarstwa zaopatrują się w tę kategorię są dyskonty. Obecnie 44,6 proc. wartości zakupów produktów chłodzonych dotyczy tego właśnie kanału. W dalszej kolejności dystrybucja opiera się na handlu tradycyjnym (22,1 proc. wartości zakupów), supermarketach (13,9 proc.) oraz hipermarketach (10,8 proc.). Warto podkreślić, iż wzrost zakupów produktów chłodzonych w ostatnim okresie obserwowany jest we wszystkich kanałach dystrybucji.

W kategorii chłodzonych dań gotowych spośród produktów markowych największe udziały w zakupach polskich gospodarstw domowych zanotowały produkty marki Virtu. Z kolei wśród marek własnych sieci liderem na rynku produktów chłodzonych są produkty sieci Biedronka.

Produkty marek własnych pakowane fabrycznie stanowią prawie 40 proc. zakupów kategorii i 37 proc. wydatków na kategorię, co jest znacząco wyższym udziałem w porównaniu do znaczenia marek własnych w zakupach całego rynku FMCG.

Powyższe analizy powstały na podstawie danych pochodzących z prowadzonego od ponad 20 lat Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia. Jego próbę stanowi 8 tys. polskich gospodarstw domowych, zbierających dane za pomocą skanerów i raportujących o dokonywanych przez siebie zakupach produktów FMCG.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    0,65

  • Śr

    0,29

  • Min

    0,14

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9231

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.