W I kw. 2016 roku w Polsce powstała tylko 1 galeria handlowa

Autor: dlahandlu.pl 14 kwietnia 2016 20:10

W 2016 roku do użytku zostanie oddanych o połowę mniej centrów handlowych niż w 2015 roku - wynika z raportu Colliers International. W pierwszym kwartale w Polsce otwarto tylko jedną galerię.

W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2016 r. w Polsce do użytku oddano jedynie ok. 30 tys. mkw. powierzchni centrów handlowych. Na koniec pierwszego kwartału w budowie znajdowało się ponad 600 tys. mkw. z czego ukończenie blisko 60 proc. planowane jest w okresie kwiecień-grudzień tego roku. Oznacza to spadek rocznej podaży o blisko połowę w stosunku do roku 2015 – wynika z raportu Colliers International podsumowującego rynek handlowy w pierwszym kwartale tego roku.

W pierwszym kwartale tego roku ukończony został jeden znaczący projekt handlowy – Galeria Glogovia (ok. 21 tys. mkw.), gdzie swoje sklepy otworzyły między innymi sieci Piotr i Paweł, Media Expert, C&A, grupa LPP, Martes Sport, a także operator kinowy Cinema 3D.

Warto wspomnieć również o otwarciu kolejnej fazy rozbudowy warszawskiego centrum Atrium Promenada (ok. 3,5 tys. mkw.), gdzie znalazł się jeden z największych w Polsce sklepów sieci H&M.

W minionym kwartale rozpoczęły się modernizacje kilku centrów handlowych (np. Galerii Słowiańskiej w Zgorzelcu), trwają remonty centrów handlowych Morena, Auchan i ETC w Gdańsku, centrum ETC w Swarzędzu, Silesia City Centre w Katowicach i Pasażu Grunwaldzkiego we Wrocławiu.

W pierwszych trzech miesiącach tego roku w Polsce zadebiutowało kilka nowych sieci handlowych, m.in. w Galerii Bałtyckiej otwarty został pierwszy salon nowej marki grupy LPP – Tallinder. Nowa polska marka pojawiła się także w Galerii Riviera w Gdyni – Up8 (moda sportowa). W styczniu pierwszy sklep franczyzowy amerykańskiej sieci Skechers (obuwie i akcesoria) został otwarty w warszawskiej Galerii Mokotów.

Średni współczynnik pustostanów w ośmiu największych aglomeracjach wyniósł na koniec grudnia 2015 r. 2,9 proc., natomiast w dużych miastach (200 tys. - 400 tys. mieszkańców) 4 proc.

Wśród głównych rynków handlowych najniższą wartością współczynnika powierzchni niewynajętej charakteryzuje się Warszawa (1,5 proc.). Najwięcej dostępnej powierzchni znajduje się natomiast w Poznaniu (4 proc.). Właśnie w Poznaniu budowany jest obecnie największy obiekt handlowy - Posnania (ok. 100 tys. mkw.), której powierzchnia stanowi ponad ¼ podaży 2016 r. Inne znaczące centra handlowe znajdujące się w budowie to: Wroclavia (64 tys. mkw.), Galeria Północna w Warszawie (64 tys. mkw.) i Forum Gdańsk (62 tys. mkw.). Wśród miast dużych (200 tys.-400 tys. mieszkańców) najwięcej wolnej powierzchni znajdziemy w Bydgoszczy (6 proc.), a najmniej w Lublinie (1,6 proc.).

Warto zwrócić uwagę na spadek roli dużych operatorów spożywczych jako głównej atrakcji centrów handlowych. W budowanych obecnie obiektach takich jak Wroclavia, Galeria Metropolia i Forum Gdańsk, Serenada w Krakowie, czy Gemini Park Tychy sklep spożywczy zajmuje jedynie ok. 2 000 mkw. powierzchni.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    4,98

  • Śr

    3,66

  • Min

    2,38

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7507

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.