Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

W I kw. na rynek trafiło 10 tys. mkw. powierzchni handlowej

Autor: dlahandlu.pl 11 kwietnia 2017 15:34

W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2017 r. w Polsce do użytku oddano jedynie ok. 10 tys. mkw. powierzchni centrów handlowych, a całkowite zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej wyniosły ok. 11,2 mln mkw. Na koniec I kwartału br. w budowie znajdowało się ok. 550 tys. mkw. powierzchni centrów handlowych z planowaną datą otwarcia do końca 2018 roku - wynika z analizy Colliers International.

— Dużą aktywnością w I kwartale odznaczał się sektor spożywczy. Zamknięcie sieci supermarketów Alma spowodowało ekspansję konkurencyjnych marek, które zajęły powierzchnie zarezerwowane wcześniej przez operatora. Przykładem takich transakcji są m. in.: Carrefour w Galerii Olimp oraz w centrum Aura w Olsztynie, Intermarche w Galerii Młociny, czy Piotr i Paweł w Klifie — mówi Katarzyna Michnikowska, dyrektor w Dziale Doradztwa i Badań rynku Colliers International.

Średni współczynnik powierzchni niewynajętej dla osiemnastu największych polskich miast utrzymuje się na niskim poziomie ok. 3,5%, najniższe pustostany notowane są w Warszawie, a najwyższe w Radomiu.

W I kwartale br. oddane do użytku zostały nowe części rozbudowanych centrów handlowych Auchan Hetmańska w Białymstoku i Outlet Park Szczecin. Od stycznia 2017 swoją ofertę zmienia Galeria Graffica (obecnie Outlet Graffica), która na skutek prowadzonej rekomercjalizacji stanie się pierwszym w regionie centrum wyprzedażowym.

W I kwartale br. w Polsce zadebiutowało kilka nowych sieci handlowych, m.in. Trespass (pierwszy regularny sklep w Blue City w Warszawie) i Freya (w poznańskim Starym Browarze). Z polskiego rynku wycofały się natomiast sieci Kipling i Stenders.

Wśród anonsowanych na początku roku umów najmu warto wymienić: P&C (4 000 m²) w centrum handlowym Wroclavia, Van Graaf (3 250 m²) w Forum Gdańsk, Zara (3 500 m²) w krakowskiej Serenadzie, Intermarche (2 610 mkw.) w Galerii Młociny w Warszawie, TK Maxx 2 400 m²) w Atrium Biała w Białymstoku czy Carrefour (2 200 mkw.) w Galerii Olimp w Lublinie.

Czasowy wzrost pustostanów w niektórych centrach handlowych spowodowany był zamykaniem na przełomie IV kw. 2016 oraz I kw. 2017 delikatesów Alma oraz sklepów z art. budowlanymi Praktiker. Powierzchnie te są jednak szybko absorbowane przez inne sieci supermarketów (Carrefour, Intermarche, Piotr i Paweł) i DIY (Leroy Merlin).

Na koniec I kw. 2017 r. w budowie znajdowało się ponad 550 tys. mkw. powierzchni centrów handlowych, z czego ukończenie blisko 55% planowane jest w okresie kwiecień-grudzień br.

Największymi budowanymi obecnie centrami handlowymi są: Galeria Młociny (70 tys. m²), Wroclavia (64 tys. m²), Galeria Północna w Warszawie (64 tys. m²) i Forum Gdańsk (62 tys. m²). Wśród najciekawszych projektów planowanych do otwarcia w latach 2018-2019 należy wymienić: IKEA Zabrze (65 tys. m²), Nowa Stacja Pruszków (27 tys. m²), Silesia Outlet (20 tys. m²) oraz rozbudowa Centrum Handlowego Janki (20 tys. m²) i Fortu Wola (sklep IKEA).

Na rok 2017 zapowiedziano kilka debiutów sieci handlowych na polskim rynku, wśród których warto wymienić marki z Grupy Iconix Brand.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    17,70

  • Śr

    11,11

  • Min

    9,50

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9620

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 565497

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.