Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

W lutym drożały papierosy i alkohol, taniał cukier i jaja

Autor: PAP 14 marca 2014 19:45

Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w lutym wzrosły o 0,7 proc. rok do roku, a w porównaniu z poprzednim miesiącem wzrosły o 0,1 proc. - podał w piątek GUS. Inflację spowodowały m.in. droższe papierosy i wyroby alkoholowe.

Ekonomiści ankietowani przez PAP szacowali, że ceny towarów i usług wzrosły w lutym o 0,9 proc. rdr, a mdm wzrosły o 0,1 proc.

Zgodnie z informacjami z GUS największy wpływ na inflację w lutym miały m.in. wyższe ceny napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych. Przesunięty w czasie efekt podwyżki stawek akcyzy wpłynął na wzrost cen wyrobów tytoniowych o 2,5 proc. oraz napojów alkoholowych o 0,8 proc. Inflację obniżały natomiast spadki cen ceny odzieży i obuwia (o 1,7 proc.) oraz żywności i napojów bezalkoholowych (o 0,2 proc.).
Urząd statystyczny obliczył, że tańsza w lutym była żywność. Jej ceny spadły o 0,1 proc. wobec wzrostu o 1,6 proc. w styczniu br. "Najbardziej staniał cukier (o 3,8 proc.) i jaja (o 1,4 proc.). Tańsze niż w styczniu br. były warzywa (o 0,7 proc.), kasze i ziarna zbóż (o 0,6 proc.) oraz mięso (przeciętnie o 0,5 proc.) - napisano w komunikacie. W lutym tańszy był także ryż (o 0,3 proc.), mąka pszenna (o 0,2 proc.) i pieczywo (o 0,1 proc.).
Więcej natomiast trzeba było zapłacić za mleko (o 1,2 proc.), owoce (o 1 proc.), śmietanę (o 0,8 proc.), makarony i produkty makaronowe (o 0,7 proc.), jogurty oraz napoje i inne produkty mleczne (po 0,6 proc.). Podrożały także sery i twarogi (o 0,5 proc.) oraz ryby i owoce morza (o 0,4 proc.).
W komunikacie wskazano, że w lutym br. napoje bezalkoholowe potaniały przeciętnie o 0,3 proc., ceny kawy spadły o 0,8 proc., wód mineralnych lub źródlanych o 0,5 proc., oraz herbaty o 0,1 proc. Soki owocowe i warzywne pozostały na poziomie sprzed miesiąca.
GUS poinformował w komunikacie, że podobnie jak w latach ubiegłych, w lutym tego roku urząd zaktualizował system wag stosowany w obliczeniach inflacji. Jest on oparty na strukturze wydatków gospodarstw domowych na zakup towarów i usług konsumpcyjnych z poprzedniego roku. Zgodnie z informacją z GUS, w ubiegłym roku wzrósł udział wydatków dotyczących łączności, mieszkań, żywności i napojów bezalkoholowych, napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych, a także odzieży i obuwia. Obniżył się natomiast udział wydatków na restauracje i hotele, rekreację i kulturę oraz transport.
"W związku z tym odnotowano inny wpływ zmian cen w poszczególnych grupach na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem, aniżeli obserwowany przy obliczeniach wstępnych danych za styczeń br. W styczniu br. w stosunku do analogicznego miesiąca ub. roku odnotowano wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych o 0,5 proc. wobec wstępnie szacowanego 0,7 proc. Wzrost cen towarów i usług w skali miesiąca pozostał na poziomie zbliżonym do wstępnie szacowanego (wzrost o 0,1 proc.)" - napisano w komunikacie. 

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9562

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 565497

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.