W Polsce działa 426 centrów handlowych

Autor: pr, www.dlahandlu.pl 30 października 2014 09:16

W pierwszej połowie 2014 roku oddano do użytku 245 900 mkw. GLA nowoczesnej powierzchni handlowej, w tym 10 nowych i 2 rozbudowane centra. W efekcie, pod koniec czerwca 2014 roku na rynku funkcjonowało już 426 nowoczesnych obiektów handlowych, w tym centra tradycyjne, wyprzedażowe i parki handlowe, o łącznej powierzchni najmu ponad 10 mln mkw GLA.

Dużą popularnością wśród deweloperów cieszą się małe i średnie miasta, co sprawia, że coraz więcej mniejszych ośrodków zyskuje nowoczesne obiekty handlowe, choć większość z nich nie osiągnęła pod tym względem maksymalnego nasycenia. 
 
W pierwszej połowie tego roku tradycyjne centra handlowe (często określane jako "galerie") powstawały wyłącznie w miastach poniżej 400 000 mieszkańców, podczas gdy w roku ubiegłym dużą aktywność deweloperską odnotowywano w ośmiu największych aglomeracjach. Tradycyjne centra handlowe są nadal dominującym formatem na rynku, stanowiąc 90% jego zasobów. Biorąc jednak pod uwagę obiekty handlowe w fazie budowy, można zauważyć, że udział tych formatów maleje (85%) na korzyść parków handlowych (12%). Deweloperzy parków handlowych coraz chętniej wybierają mniejsze miejscowości, koncentrując się na niszach rynkowych, co bardziej opowiada na potrzeby lokalnych społeczności. W ciągu ostatnich sześciu miesięcy liczba centrów wyprzedażowych typu „outlet" nie uległa zmianie, jednak w najbliższym czasie planowana jest budowa tego typu obiektów.
 
Podobnie jak zmienia się handel, również rynek centrów handlowych ulega ewolucji i dywersyfikacji.  Następuje rozwój nowych formatów nowoczesnej powierzchni handlowej, które są dostosowywane do potrzeb mieszkańców i powstają coraz częściej w mniejszych miastach. - Popularne stają się obiekty handlowe zintegrowane z centrami komunikacyjnymi korzystające z ruchu naturalnie generowanego przez dworce autobusowe i stacje PKP, czy małe centra wygodnych zakupów (ang. „convenience centre") lokalizowane zarówno w ramach dzielnic mieszkaniowych dużych aglomeracji, jak i w mniejszych miastach - zauważa Kamila Wykrota, dyrektor ds. doradztwa i badań w firmie DTZ.
 
Otwarcia nowych centrów handlowych różnych formatów mają wpływ na średni wskaźnik nasycenia powierzchnią, który w całym kraju zwiększył się do 261mkw./1000 mieszkańców, zbliżając się do poziomu średniej europejskiej. Najbardziej znaczący wzrost tego współczynnika odnotowano w miastach regionalnych między 200 a 400 tys. mieszkańców (średnio +40 m2). Budowane obecnie nowe centra i parki handlowe wpłyną na dalszy wzrost wskaźnika nasycenia zwłaszcza w tej kategorii miast.
 
Jak wynika z raportu PRCH Retail Research Forum, mimo zwiększonej podaży nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce, średni odsetek pustostanów dla centrów handlowych w 15 największych miastach Polski obniżył się do poziomu 3%. Oznacza to, że w ciągu ostatnich kilku miesięcy zwiększył się stopień zagospodarowania dostępnej powierzchni handlowej przez działające sklepy. Porównywalnie, jak wskazują inne źródła, w 30 badanych miastach europejskich wskaźnik ten osiągał wartość ponad 7%. - Zarówno aktualne dane, jak również trendy są oceniane pozytywnie - twierdzi Agata Czarnecka, Associate Director, Research & Consultancy, CBRE - zwłaszcza w porównaniu ze wskaźnikami dla obiektów handlowych w USA, gdzie współczynnik powierzchni niewynajętych w centrach handlowych utrzymuje się na poziomie powyżej 11%.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    27,80

  • Śr

    18,06

  • Min

    12,98

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7620

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 549754

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.