W Polsce działa 455 centrów handlowych

Autor: pr 8 października 2015 13:03

Według najnowszego raportu PRCH Retail Research Forum w 1 połowie 2015 roku zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce powiększyły się o prawie 200 tys. mkw., dzięki czemu całkowita istniejąca podaż wyniosła niemal 10,5 mln mkw. W budowie wciąż pozostaje ponad 800 tys. mkw. powierzchni handlowej, w dużej mierze w największych aglomeracjach, jednak sukcesywnie rośnie udział mniejszych miast w skali całego rynku.

W I połowie 2015 roku do użytku klientów oddanych zostało 183 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej. Wśród obiektów, które trafiły na rynek cztery to tradycyjne centra handlowe: Tarasy Zamkowe w Lublinie, Galeria Neptun w Starogardzie i dwa mniejsze obiekty: Galeria Corso w Świnoujściu oraz Galeria Sanok.

- Bardzo duży udział wśród nowej powierzchni, aż 45 proc., która wzbogaciła rynek stanowią rozbudowy obiektów handlowych. Większość z nich dotyczyła tradycyjnie centrów handlowych, potwierdzając tym samym obserwowany od dwóch lat trend na rynku gdzie inwestorzy bazując na ugruntowanej pozycji danego obiektu stawiają na jego rozwój poprzez dopasowanie do współczesnych potrzeb klientów. Jednakże deweloperzy wciąż nie rezygnują z nowych projektów, w budowie pozostaje prawie 830 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej - powiedział Radosław Knap, dyrektor generalny Polskiej Rady Centrów Handlowych.

Z danych zebranych w raporcie PRCH Retail Research Forum wynika, że niespełna 60 proc. centrów, które znajdują się obecnie w budowie, powstanie w największych aglomeracjach, a 29 proc. w miastach o populacji nieprzekraczającej 100 tys. mieszkańców. Wśród największych centrów, które znajdują się na różnym etapie budowy wyszczególnić można projekt Posnania realizowanej przez firmę Apsys w stolicy Wielkopolski (100 tys. mkw., otwarcie planowane jest na przyszły rok) oraz Zielone Arkady, które w Bydgoszczy buduje firma ECE Projectmanagement (50 tys. mkw. otwarcie na koniec 2015 roku), a także projekt Unibail-Rodamco – Wroclavia, z otwarciem zaplanowanym na 2017 rok (64 tys. mkw.).

Ponad połowę całkowitej powierzchni najmu w centrach handlowych w Polsce skupiają największe aglomeracje, gdzie zlokalizowane jest 5,8 mln mkw. jednakże, w związku ze wzmożoną aktywnością deweloperów w mniejszych miastach w ostatnich latach, udział największych miast systematycznie maleje, w stosunku do analogicznego okresu w roku ubiegłym o 2 proc.

Jak wynika z danych przygotowanych przez autorów raportu w mniejszych miastach w Polsce, poniżej 100 tys. mieszkańców, odnotowano 1,9 mln mkw. powierzchni handlowej, która stanowi 17 proc. całkowitej podaży, kolejne 1,6 mln mkw. (16 proc.) zlokalizowane jest w miastach o wielkości 100-200 tys. mieszkańców, a pozostałe 1,2 mln mkw. (12 proc.) w dużych miastach (zamieszkałych przez 200-400 tys. osób).
W podziale na formaty, tradycyjnie największy odsetek stanowią centra handlowe (89 proc. zasobów w Polsce), około 9 proc. to parki handlowe a centra wyprzedażowe to zaledwie 2 proc. całego rynku. Jednak jak prognozują autorzy raportu w najbliższych latach można spodziewać się większej dywersyfikacji formatów. Przykładem takich projektów będą warszawskie projekty mixed-use (m.in. Art Norblin, Bohema, Koneser), w których funkcje kulturalne, gastronomiczne i rozrywkowe dopełniane są przez ofertę handlową.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7803

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.