W Polsce Tesco najgorsze ma już za sobą?

Autor: dlahandlu.pl, PB 10 kwietnia 2019 14:34

W Polsce Tesco najgorsze ma już za sobą? Fot. materiały prasowe

To wielki dzień dla Tesco. Po pięciu latach od skandalu księgowego, który wywołał problemy zarówno finansowe, jak i wizerunkowe, spółka zbliża się do zrealizowania celów obranych w ramach planu naprawczego. W roku obrotowym 2018/19 zysk firmy wzrósł powyżej oczekiwań, a sprzedaż była stabilna. Choć polski oddział firmy nadal radzi sobie gorzej od innych, niewielki zysk, który osiągnęła firma w naszym kraju w drugim półroczu napawa optymizmem.

Jak Feniks z popiołów

Plan Tesco zakłada między innymi obniżkę kosztów o 1,5 mld funtów oraz osiągnięcie marży operacyjnej w wysokości od 3,5 do 4 proc. w tym roku obrotowym, czyli do lutego 2020 r. Do tej pory grupa poczyniła oszczędności w wysokości 1,4 mld funtów. - W ubiegłym roku, zakończonym 23 lutego 2019, marża operacyjna grupy wyniosła 3,45 procent. W drugiej połowie roku było to 3,96 proc., a wyłączając hurtownię Booker 3,79 proc. – oceniają analitycy agencji Bloomberg. - O ile nie nastąpi dramatyczny spadek wydajności, Dave Lewis będzie w stanie zadeklarować „praca wykonana” – dodają.

Największa brytyjska sieć detaliczna, mająca swoje oddziały w Azji i Europie Centralnej, zanotowała w roku 2018/19 wzrost sprzedaży o 11,5 proc., do 56,9 mld funtów, przy czym sprzedaż w Wielkiej Brytanii i Irlandii wzrosła o 2,9 proc. (w tym Tesco odnotowało wzrost o 1,7 proc., a nowo nabyta spółka Booker wzrosła o 11,1 proc.).

Zysk operacyjny grupy wzrósł o 34 proc., do 2.206 mln funtów. Wielka Brytania i Irlandia osiągnęły 1.537 mln GBP (wzrost o 45,1 proc.), a Booker 196 mln GBP (w porównaniu ze 185 mln GBP w ubiegłym roku).

Dyrektor generalny Dave Lewis powiedział, że firma zrealizowała „ogromną większość” celów firmy w ciągu ostatnich czterech lat i zbudowała „zrównoważoną podstawę rentowności”. - Podczas gdy rynek pozostaje niepewny, nasze dotychczasowe wyniki są silne, dzięki czemu jesteśmy dobrze przygotowani do inwestowania w naszą konkurencyjność. (…) Nadal czujemy się komfortowo co do konsensusu prognozowanego zysku na 2019/20. W dalszym ciągu koncentrujemy się na zadowoleniu klientów, rentowności gotówki, wolnych przepływach pieniężnych i wzroście zysków - dodał.

Detalista odnotował również w ciągu roku wzrost liczby klientów, o 149 000. Firma zadeklarowała dywidendę za zeszły rok w wysokości 5,77 pensa na akcję, co stanowi wzrost o 92 procent.

Polska w tyle

Jednak wyniki osiągane przez oddziały Tesco zlokalizowane w Europie Centralnej (Polska, Węgry, Czechy, Słowacja), na tle grupy wyglądają słabo. W całym regionie grupa osiągnęła nieco ponad 6 mld funtów przychodów, co oznacza spadek rok do roku (licząc po stałych kursach walut) o 4,9 proc. Sprzedaż porównywalna (LfL) spadła o 2,3 proc.



WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6692
Ilość aktualnych ofert: 543679
Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.