W Polsce Tesco najgorsze ma już za sobą?

Autor: dlahandlu.pl, PB 10 kwietnia 2019 14:34

W Polsce Tesco najgorsze ma już za sobą? Fot. materiały prasowe

To wielki dzień dla Tesco. Po pięciu latach od skandalu księgowego, który wywołał problemy zarówno finansowe, jak i wizerunkowe, spółka zbliża się do zrealizowania celów obranych w ramach planu naprawczego. W roku obrotowym 2018/19 zysk firmy wzrósł powyżej oczekiwań, a sprzedaż była stabilna. Choć polski oddział firmy nadal radzi sobie gorzej od innych, niewielki zysk, który osiągnęła firma w naszym kraju w drugim półroczu napawa optymizmem.

Tesco tłumaczy spadki między innymi decyzją o nie braniu udziału w akcji promocyjnej "Czarny Piątek". Spory wpływ na ten wynik miał także wprowadzony w Polsce zakaz handlu w niedziele (przyczynił się do spadku LfL w regionie  o 1,3 proc.). Sieć zaznacza, że w tym roku w Polsce jest jedynie jedna handlowa niedziela.

Przychody sieci Tesco w Polsce za rok finansowy 2018/19 wyniosły 9,6 mld zł, podczas gdy w roku 2017/18 było to 10,58 mld zł przychodów ze sprzedaży. 

- Dla Tesco Europa Środkowa to rynki Czech, Węgier, Polski i Słowacji. Wyniki dla tego obszaru nie są imponujące – mówi Wojciech Chromik, menedżer Grant Thornton Frąckowiak. - W Polsce dochody osiągnęły poziom 1,986 mln GPB, co w porównaniu z Czechami (1,492 mln GPB), Węgrami (1,585 mln GPB) i Słowacją (1,216 mln GBP) jest wynikiem bardzo słabym – dodaje.

Europa Centralna wyprzedziła natomiast grupę pod względem wzrostu zysku operacyjnego. W roku 2018/19 wyniósł on 186 mln funtów, po wzroście rok do roku o 56,3 proc. - Było to w dużej mierze skutkiem redukcji kosztów m.in. poprzez zamknięcie w Polsce 62 sklepów, które przynosiły straty – ocenia ekspert.

Dla porównania, na pozostałych rynkach naszego regionu zamknięto cztery markety: dwa na Węgrzech i po jednym w Czechach i na Słowacji.

To, co może niepokoić, to pogłębianie się spadku sprzedaży w naszym regionie, z kwartału na kwartał. I tak, w pierwszym kwartale roku obrotowego 2018/19 spadek sprzedaży LfL w regionie Europy Centralnej wyniósł 1 proc., w drugim 2 proc., a w trzecim kwartale było to już 3 proc. spadku (taki sam spadek dotyczył czwartego kwartału).

Z wyliczeń dlahandlu.pl wynika, że polski rynek osiąga najgorsze rezultaty pod względem efektywności sprzedaży, biorąc pod uwagę sprzedaż liczona w funtach w stosunku do powierzchni handlowej.

Wojciech Chromik zwraca uwagę, że kłopotów Tesco w Polsce nie można wytłumaczyć tylko ograniczeniem handlu w niedzielę. - Słabe wyniki sklepów w Polsce miały miejsce już wcześniej. Dla porównania na rynku brytyjskim otwarto 24 nowe sklepy a zamknięto 20. Na tym rynku Tesco podjęło wyzwanie rzucone przez dyskonty i inwestuje w nowe formaty tego typu - sklepy Jack's, których głównym hasłem jest "patriotyzm zakupowy", ponieważ, jak zapewnia Tesco, 8 na 10 produktów w sklepie pochodzi z Wielkiej Brytanii. Myślę, że to w ekspansji dyskontów i zmianach, które zaszły na rynku leży główny powód słabych wyników Tesco w Polsce - ocenia ekspert.


WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    10,99

  • Śr

    6,71

  • Min

    4,49

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6551
Ilość aktualnych ofert: 303040

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.