W Polsce Tesco najgorsze ma już za sobą?

Autor: dlahandlu.pl, PB 10 kwietnia 2019 14:34

W Polsce Tesco najgorsze ma już za sobą? Fot. materiały prasowe

To wielki dzień dla Tesco. Po pięciu latach od skandalu księgowego, który wywołał problemy zarówno finansowe, jak i wizerunkowe, spółka zbliża się do zrealizowania celów obranych w ramach planu naprawczego. W roku obrotowym 2018/19 zysk firmy wzrósł powyżej oczekiwań, a sprzedaż była stabilna. Choć polski oddział firmy nadal radzi sobie gorzej od innych, niewielki zysk, który osiągnęła firma w naszym kraju w drugim półroczu napawa optymizmem.

Zysk przede wszystkim

Spółka zapewnia, że w regionie Europy Centralnej poprawia jakość swojej działalności, koncentrując się na bardziej zrównoważonych kategoriach produktów. - Upraszczamy na przykład model obsługi sklepu. W Polsce zamknęliśmy 62 sklepy przynoszące straty, co przyczyniło się do niewielkiego zysku rynku polskiego w drugiej połowie roku - podała spółka.

Informacja o osiągniętym w Polsce zysku, choć dotyczy tylko drugiego półrocza, jest kluczowa dla spółki. Może bowiem oznaczać, że restrukturyzacja przynosi efekty i jest szansa na uzdrowienie biznesu. A tym samym, na dalszy rozwój w Polsce.

Według informacji Tesco, w ubiegłym roku finansowym (2018/19) Tesco w Polsce zmniejszyło powierzchnię o 1,1 mln stóp kw. (ponad 102 tys. mkw.), biorąc pod uwagę zarówno zamknięcia sklepów, jaki zmianę przeznaczenia powierzchni handlowej. Dla porównania, w przypadku Węgrzech i Czech, spadek ten wyniósł 230 tys. stóp kw. na każdym z tych rynków, a w przypadku Słowacji, nastąpiła redukcja o 117 tys. stóp kw.

Wygląda jednak na to, że na polskim rynku trzęsienie ziemi już się zakończyło. Tegoroczne redukcje powierzchni będą powiem dotyczyć już głównie pozostałych trzech rynków regionu: na Węgrzech będzie to zmniejszenie o 493 tys. stóp kw., w Czechach 232 tys., a na Słowacji 192 tys. - na tych rynkach redukcja powierzchni będzie wynikała ze zmiany jej przeznaczenia. W Polsce natomiast, z powodu zamknięcia sklepów powierzchnia handlowa zmniejszy się o 50 tys. stóp kw. (ok. 4,6 tys. mkw.). W przypadku polskiego rynku odpowiada to dwóm supermarketom lub jednemu hipermarketowi.

Przypomnijmy, biznes Tesco w Polsce zaczął mocno podupadać w 2015 r. Było to pokłosiem dużej afery w grupie na jej macierzystym rynku rok wcześniej. Dopuszczono się manipulacji w prognozowaniu zysku o 326 mln funtów. Kiedy sprawa wyszła na jaw, skorygowano wyniki, co ujawniło stratę za rok finansowy 2014/2015 na poziomie 6,38 mld GPB.

W Polsce sieć placówek była systematycznie zmniejszana, by ograniczać koszty. W ciągu 4 lat sieci ubyło 100 placówek.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    6,49

  • Śr

    4,03

  • Min

    2,82

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6878
Ilość aktualnych ofert: 296011

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.