W polskich e-sklepach towary tańsze niż w innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej

Autor: dlahandlu.pl 6 kwietnia 2016 11:28

Tylko 3% polskich e-sklepów sprzedaje transgranicznie, choć mogłoby znacznie więcej
Jak wynika z raportu „Analiza mechanizmu geoblokowania w kontekście potencjalnego zakazu stosowania mechanizmu różnicowania cen w Unii Europejskiej w polskim transgranicznym handlu elektronicznym”.

Zespół naukowców, ekonomistów i prawników z Laboratorium Gospodarki Cyfrowej DELab UW przyjrzał się potencjałowi Polski w zakresie rozwoju transgranicznego e-handlu. Obszerne badanie sytuacji polskiego e-commerce zostało wykonane na zlecenie Ministerstwa Spraw Zagranicznych,
w związku z pracami Komisji Europejskiej nad tzw. jednolitym rynkiem cyfrowym. Zastosowane nowoczesne techniki badawcze (m.in. web scrapping, online mystery shopper) pozwoliły badaczom
z UW przebadać olbrzymie ilości danych dotyczących różnic w cenach produktów w 25 krajach Unii Europejskiej.
Zespół badawczy, pod kierownictwem dr hab. Katarzyny Śledziewskiej i dr Macieja Sobolewskiego, badając 182 różne produkty (z kategorii: ubrania, oprogramowanie i gry, kosmetyki, AGD i elektronika) dokonał w sumie 25 tysięcy obserwacji, z których płyną następujące wnioski:
⦁ W UE występuje naturalne zróżnicowanie cen – średni rozrzut osiąga realnie aż 30%, co
z punktu widzenia kupującego oznacza różnice w wysokości nawet kilkudziesięciu euro
⦁ Polska jest zdecydowanie najtańszym krajem Europy Środkowo-Wschodniej, nasze ceny,
w zależności od kategorii są średnio od 10 do prawie 16% niższe. Pomimo przewagi cenowej nad zagranicznymi rynkami, jedynie 3% polskich producentów sprzedaje transgranicznie za pośrednictwem e-commerce (podczas gdy unijna średnio to 8%).

Analiza DELab UW wskazuje, że jedną z głównych barier w rozwoju transgranicznego e-commerce są wysokie ceny przesyłek zagranicznych. Okazuje się, że w chwili przekroczenia granicy, koszt dostarczenia przesyłki/km znacząco rośnie – dla tego zjawiska nie znaleziono żadnego wytłumaczenia. Obniżenie ceny przesyłek do poziomu krajowego (3-4 EURO) umożliwiłoby wejście polskim sklepom internetowym na choćby rynek niemiecki. Wpływ na sytuację mają również czynniki takie jak m.in. brak harmonizacji przepisów w obszarze handlu wpływa na postrzeganie ryzyka biznesowego w handlu transgranicznym, koszt utrzymywania strony wielojęzycznej czy ograniczenia wertykalne w umowach dystrybucyjnych.

Co ciekawe, sprzedaż towarów za pośrednictwem e-sklepów do największego partnera handlowego Polski – Niemiec nie jest w cale atrakcyjny. Jak wynika z badania DELab, ceny za naszą zachodnią granicą nie różnią się tak znacząco, aby czynić z Niemiec wspaniały rynek dla polskich e-sklepów. O wiele lepiej poradzą sobie sprzedawcy celujący w inne państwa UE: Danię, Szwecję, Wielką Brytanię, Litwę, Holandię czy Belgię– ceny są w nich znacząco wyższe. Dodatkowo, dynamiczny rozwój niemieckiego e-commerce czyni z tego kraju niełatwy i bardzo konkurencyjny rynek.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    13,49

  • Śr

    6,92

  • Min

    4,44

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9024

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 584697

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.