W Szwajcarii największym graczem na rynku jest sieć sklepów spółdzielczych Migros

Autor: dlahandlu.pl 9 maja 2018 12:14

W Szwajcarii największym graczem na rynku jest sieć sklepów spółdzielczych Migros fot. Trilux

W Szwajcarii sieci sklepów spółdzielczych stanowią najważniejsze przedsiębiorstwa handlowe w kraju. Założona w 1925 roku w Zurychu kooperatywa Migros jest największym graczem na tamtejszym rynku. Jakie wnioski mogą wyciągnąć polskie sklepy spółdzielcze z sytuacji na rynku szwajcarskim?

Wartość marki „Społem” wyceniano w 2017 roku na 0,5 mld złotych. W opisanym przez Rzeczpospolitą badaniu Market Side, w którym pytano respondentów, gdzie robią zakupy, spółdzielnia znalazła się poza pierwszą dziesiątką zestawienia. Rodzimą organizację wyprzedziły te z zagranicznym kapitałem: Biedronka (85 proc. wskazań), Lidl (52 proc.), Kaufland (34 proc.), Auchan (30 proc.), Tesco (20 proc. – supermarkety, 19 proc. – hipermarkety), Żabka (19 proc.), Netto (17 proc.), Intermarche (16 proc.) i Carrefour (hipermarkety – 16 proc.). Wskazane przez 15 procent badanych Społem znalazło się na jedenastym miejscu.

W skali kraju pod spółdzielczym szyldem działa niemal 4 tysiące sklepów. To o jakiś tysiąc więcej niż nieustająco wznosząca nowe dyskonty Biedronka. Pomimo to, jak wspomniał Ryszard Jaśkowski w rozmowie z Pawłem Rożyńskim w Rzeczpospolitej, w ciągu ostatnich lat udział Społem w rynku spadł z 6 do 2 proc. czego przyczyn upatrywał w różnorodności poszczególnych spółdzielni, skutkującej brakiem standaryzacji, niewykorzystaniem w zakupach efektu skali oraz niewypracowaniem jednorodnej strategii. Jako wzór tego, jak może to wyglądać, wskazał Szwajcarię, gdzie 80 proc. rynku sklepów spożywczych jest w rękach spółdzielców.

Z kolei jedna z nowych placówek spółdzielni Migros w Bernie była w 2017 roku nominowana do Retail Week Interiors Awards w kategorii "Najlepsze wzornictwo supermarketu i sklepu spożywczego”. – Wyposażenie działającego od sierpnia 2016 roku sklepu Migros przy berneńskiej stacji Postparc świadczy o dużej świadomości trendów oraz zdecydowanemu kierowaniu oferty do współczesnego, młodego klienta. W parze z modnym, estetycznym połączeniem drewna z ciemnymi kaflami i ekspozytorami idą tu ciekawe rozwiązania funkcjonalne, jak na przykład rozbudowany dział bistro, w którym klienci mogą szybko coś przekąsić – mówi Filip Gabryelczyk, menadżer sprzedaży segmentu retail TRILUX Polska. – W zakresie oświetlenia wykorzystano naświetlacze w czarnych obudowach, dające zróżnicowane światło, dopasowane do optymalnej ekspozycji poszczególnych grup produktowych. Dzięki oszczędnemu oświetleniu ogólnemu, produkty są bardzo wyraźnie akcentowane i skutecznie przyciągają wzrok gości – opowiada przedstawiciel polskiego oddziału Grupy TRILUX, której oświetlenie wykorzystano w sklepie. Prócz utrzymywania mocnej pozycji na rodzimym rynku, Migros działa także z sukcesami w sąsiednich krajach. W zeszłym roku dokonano modernizacji najstarszego sklepu spółdzielni we Francji, otwartego pierwotnie w 1993 roku. - Rozwiązania podnoszące sprzedaż dzięki dobrej prezentacji towarów idą tu w parze z ograniczaniem kosztów dzięki nowoczesnym technologiom – opowiada menadżer sprzedaży segmentu retail TRILUX Polska. Spółdzielnia inwestuje nie tylko w wyposażenie sklepów. Zgodnie ze statutem, pół procent zysku przekazuje na projekty społeczne i kulturalne. Nie wypłaca udziałowcom dywidendy, a w razie gdy wskaźnik zysku operacyjnego przed opodatkowaniem przekracza 5 proc. EBIT, jest zobowiązana obniżyć ceny produktów (w 2017 roku asortyment potaniał o 0,4 proc.). Co więcej, udziałowcem może zostać każdy. Skorzystało z tego ponad 2 miliony Szwajcarów, co oznacza że niemal co czwarty mieszkaniec tego kraju jest współwłaścicielem Migros. 

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • bb 2018-05-09 16:05:46

    ale tam nie mają PO, PiSu, Nowoczesnej, PSL-u i SLD, widocznie nie miał kto sprzedawać majątku

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    17,99

  • Śr

    9,10

  • Min

    3,98

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8347

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 553326

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.