Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

W trzy miesiące o 100 mln zł wzrosło zadłużenie firm handlowych

Autor: dlahandlu.pl 11 marca 2015 10:17

W trzy miesiące o 100 mln zł wzrosło zadłużenie firm handlowych

Chociaż 1/3 firm z sektora handlowego twierdzi, że ich sytuacja finansowa poprawiła się w ciągu ostatnich trzech miesięcy, to jednak zadłużenie handlu notowane w Krajowym Rejestrze Długów wzrosło. Firmy z tej branży do oddania swoim wierzycielom mają już prawie miliard złotych. Jeszcze trzy miesiące temu dług ten wynosił niecałe 900 milionów złotych.

Handel jest jedyną branżą, która w styczniowej edycji badania Portfel należności polskich przedsiębiorstw prowadzonego przez Krajowy Rejestr Długów oraz Konferencję Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce wyraziła niepokój dotyczący swoich zarobków w nadchodzącym kwartale. Liczba optymistów, których w poprzednim badaniu było ponad 42% w branży, spadła do poziomu 35%. Jednocześnie o 2 punkty procentowe (do 12%) wzrosła liczba tych, którzy spodziewają się pogorszenia finansów w najbliższym czasie.
Sytuacja finansowa branży handlowej uzależniona jest nie tylko od dużej sezonowości i wiążącej się z tym fluktuacji zarobków, ale wpływ na nią ma także zależność od wielu czynników zewnętrznych. Jakiekolwiek problemy u kontrahenta przekładają się bezpośrednio na stan portfela firm handlowych. W tym momencie czekają one na ponad 800 milionów złotych, które są im winni ich partnerzy.
- W najnowszym badaniu zauważyliśmy wzrost wartości niezapłaconych faktur w handlu z 22,4% do 24,7%. Gorzej jest tylko w budownictwie. To oznacza, że już co czwarta złotówka zarobiona przez handlowców nie trafia do ich kieszeni w terminie lub wcale. O ile w październiku 2014 r. aż 23% firm z branży nie miało żadnych problemów z odzyskiwaniem należności od kontrahentów, o tyle już w styczniu ten odsetek spadł do 16,4% - informuje Adam Łącki, prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej.
Firmy handlowe na odzyskanie swoich pieniędzy czekają średnio 3 miesiące i 3 dni. Jest to okres podczas którego muszą pokryć koszty magazynowe, podatkowe i zapłacić pensje własnym pracownikom. Jeżeli nie mają rezerw gotówkowych, nie są w stanie - czekając na zwrot pieniędzy za wydany towar - zachować płynności finansowej. 1/3 firm z tego sektora odpowiedziała, że opóźnienia ich kontrahentów wpływają na to, że same nie są w stanie terminowo regulować własnych płatności. Dane te znajdują potwierdzenie w Krajowym Rejestrze Długów, gdzie znajdują się już informacje o ponad 43 tysiącach dłużników związanych z handlem. Średnia kwota, jaką swoim wierzycielom do oddania mają firmy handlowe to 22 634,94 zł.
- Według badań nad sytuacją rynkową, koniunktura w branży delikatnie się poprawia, choć jest na niższym poziomie niż średnia dla tego okresu z ostatnich 10 lat. Na wyniki te wpływ ma specyfika samego handlu z jego wyjątkową dynamiką i koniecznością nieustannego dostosowywania się do zmieniającego otoczenia.- tłumaczy Waldemar Sokołowski, prezes Rzetelnej Firmy która zrzesza ponad 50 tysięcy firm.
Wszystkie te bariery i ograniczenia, na jakie wskazują przedsiębiorstwa handlowe w bezpośredni sposób wpływają na poziom ich optymizmu. Chodzi tu nie tylko o pojawiające się długi, ale też dużą konkurencję, brak zainteresowania niektórymi produktami ze strony klientów i rosnące koszty osobowe.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9590

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.