Wiceminister zdrowia: nie pracujemy nad zmianą prawa dot. reklamy słodyczy

Autor: PAP 10 września 2019 21:00

Nie mamy projektów legislacyjnych zmieniających przepisy dot. reklamy słodyczy – powiedział we wtorek wiceminister zdrowia Janusz Cieszyński. Ocenił też, że nie ma możliwości szybkiego wprowadzenia tzw. podatku cukrowego.

Wiceszef resortu był pytany na konferencji prasowej w Warszawie o ewentualność wprowadzenia w przyszłym roku tzw. podatku cukrowego oraz o możliwości zmiany przepisów dot. reklamy słodyczy w mediach, tak by nie były adresowane do dzieci.

"Jakiekolwiek zmiany dotyczące opodatkowania, muszą być zawsze wprowadzane z wyprzedzeniem. Jeśli popatrzymy na kalendarz prac parlamentu, wydaje się zupełnie oczywiste, że nie możemy mówić o tym, by jakikolwiek tego rodzaju podatek mógł funkcjonować w przyszłym roku" - powiedział Cieszyński.

Odnosząc się do kwestii reklamy słodyczy, wiceminister stwierdził, że "z punktu widzenia zdrowia, nie powinna być kierowana do dzieci; powinna być robiona odpowiedzialnie". Zaznaczył jednocześnie, że w resorcie "nie ma jakichkolwiek projektów legislacyjnych, które na tę chwilę mogłyby zmienić to, jak wyglądają regulacje dotyczące reklamy słodyczy".

Podkreślił, że prowadzonych jest wiele kampanii profilaktycznych, edukujących m.in. o zdrowym stylu życia.

Ograniczenie spożycia cukru zaleca m.in. Światowa Organizacja Zdrowia. Walka z jego nadmierną konsumpcją, jak podkreśla WHO, ma uzasadnienie w zapobieganiu cywilizacyjnym chorobom przewlekłym, jak cukrzyca, choroby sercowo-naczyniowe (m.in. arterioskleroza) i nowotwory. Zgodnie z rekomendacjami tej organizacji z 2015 r. cukry proste powinny stanowić do 10 proc. energii dostarczanej organizmowi, ale najkorzystniej byłoby ograniczyć je do 5 proc. Eksperci oceniają, że Polacy, w tym również dzieci, spożywają co najmniej dwa razy więcej cukru, niż rekomenduje WHO.

Cukry proste to fruktoza i glukoza. W naturalny sposób obecne są w owocach, ale występują także w cukrze inwertowanym (mieszanina fruktozy i glukozy), wykorzystywanym przez branżę cukierniczo-piekarniczą, w syropie glukozowo-fruktozowym obecnym m.in. w serkach, jogurtach, słodyczach, napojach, sokach, ketchupach, dżemach, batonach, czekoladzie, płatkach śniadaniowych, sosach, musztardach i przetworach owocowo-warzywnych.

Eksperci podnoszą, że w Polsce mimo mniejszych zakupów cukru w czystej postaci jego całkowita konsumpcja rośnie, szczególnie w formie wyrobów przetworzonych. (PAP)

autor: Katarzyna Lechowicz-Dyl

ktl/ mhr/

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 843

GORĄCE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 404097

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.