Wielkanoc wywindowała sprzedaż w sklepach małoformatowych

Autor: dlahandlu.pl 24 maja 2019 09:29

Wielkanoc wywindowała sprzedaż w sklepach małoformatowych Fot. Shutterstock.com

Jak wynika z danych Centrum Monitorowania Rynku, w kwietniu 2019 r. obroty sklepów małoformatowych do 300 mkw. były o 4,5 proc. wyższe niż w lutym, a liczba transakcji zwiększyła się w tym czasie o nieco ponad 2 proc. W porównaniu kwietniem 2018 r. wartość sprzedaży wzrosła o 13,7 proc. Według GUSu sprzedaż detaliczna w kwietniu 2019 r. była wyższa niż przed rokiem o 11,9 proc., a wzrost mdm wyniósł 3,5 proc.

Wysoki wzrost obrotów w ujęciu rocznym to efekt ruchomej daty Wielkanocy. W ubiegłym roku święto to było obchodzone 1 kwietnia, przez co całe przedświąteczne zakupy trzeba było zrobić jeszcze w marcu, natomiast w br. zarówno sama Wielkanoc, jak i przygotowania do niej przypadały na kwiecień.

Klienci sklepów małoformatowych w kwietniu 2019 r. znacznie częściej niż przed rokiem kupowali nie tylko chrzan i majonez (liczba paragonów z tymi kategoriami była odpowiednio trzykrotnie i dwukrotnie wyższa niż rok wcześniej), ale też inne typowo wielkanocne produkty, takie jak mak, figurki czekoladowe i różnego rodzaju dodatki do wypieków (wydatki na nie były aż o 160% wyższe niż w kwietniu 2018 r.). Jak zwykle w miesiącach, w których wypada Wielkanoc, wzrosła sprzedaż alkoholi – wydatki na likiery były o 50% wyższe niż w kwietniu 2018 r., wyraźnie wzrosła również sprzedaż wódek whisky i wina.

Trzeba pamiętać, duże zakupy przedświąteczne klienci robią zazwyczaj w większych placówkach, natomiast pobliski sklep małoformatowy traktują jako miejsce do zakupów uzupełniających i awaryjnych, dlatego wzrosty sprzedaży w okresach poprzedzających Wielkanoc nie są tu aż tak widoczne jak w dużych sklepach. Jak pokazują dane CMR, w supermarketach (czyli sklepach o powierzchni 300-2500 mkw., z wyłączeniem dyskontów) w kwietniu wartość sprzedaży była aż o 21% wyższa niż rok wcześniej, głównie za sprawą większych wydatków na różnego rodzaju przyprawy i dodatki kulinarne, przetwory warzywne i słodycze.

Kwiecień 2019 r. był znacznie chłodniejszy niż rok temu, co przełożyło się na słabszą sprzedaż w sklepach małoformatowych takich kategorii, jak lody (w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej liczba paragonów z tą kategorią obniżyła się o 1/3, a wydatki spadły o 25%) czy piwo (wprawdzie w ujęciu wartościowym sprzedaż była podobna jak rok wcześniej, ale zarówno liczba transakcji, jak i sprzedanych opakowań piwa była nieco niższa). W porównaniu z marcem 2019 r. kategorie te odnotowały oczywiście wzrost sprzedaży – wydatki na lody były w kwietniu ponad dwa razy wyższe niż w marcu, a wartość sprzedaży piwa zwiększyła się o 9%. W kwietniu lepiej niż w marcu sprzedawały się również napoje – wydatki na wodę czystą wzrosły o 13%, na napoje gazowane o 10%, natomiast wartość sprzedaży napojów izotonicznych zwiększyła się aż o 18%.

Jak pokazują dane CMR, w kwietniu 2019 r. średnia wartość transakcji w sklepach małoformatowych do 300 m2 wyniosła 15,01 zł, o 11% więcej niż przed rokiem i o prawie 2% więcej niż w marcu 2019 r.

Sklepy małoformatowe do 300 mkw. obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 mkw., średnie sklepy spożywcze 41-100 mkw., duże sklepy spożywcze 101-300 mkw. oraz specjalistyczne sklepy alkoholowe.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    21,99

  • Śr

    17,00

  • Min

    10,99

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7265
Ilość aktualnych ofert: 0
Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.