Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Wielkopowierzchniowe sklepy obchodzą 20-lecie istnienia na polskim rynku - kalendarium rozwoju

Autor: dlahandlu.pl 21 maja 2015 11:12

Wielkopowierzchniowe sklepy obchodzą 20-lecie istnienia na polskim rynku - kalendarium rozwoju fot. zdjęcie Hit (autor agencja Gazeta), zdjęcie Billa (wikipedia.pl autor KrejZii), zdjęcie Biedronka (Jeronimo Martins)

Lata 90-te to moment, w którym do Polski zawitały wielkopowierzchniowe placówki. Obecnie do placówek handlu nowoczesnego należy 48 proc. rynku handlu detalicznego,  a hipermarkety mają 12 proc. udziału w tym kawałku tortu.

Pierwszy hipermarket został otwarty w Warszawie w 1993 roku i nosił szyld sieci HIT, należący do niemieckiej firmy Dolhe. 

W październiku 1995 roku został otwarty pierwszy supermarket E.Leclerc na warszawskim Ursynowie. Obecnie do sieci należą 43 placówki w 41 miastach w Polsce. W 2008 roku E.Leclerc posiadający wówczas 20 placówek kupił 25 sklepów Billa od REWE Group, które w kolejnych latach przeszły rebranding i przyjęły szyld E.Leclerc. Całkowite obroty E.Leclerc w 2013 roku wyniosły 2,748 mld zł.

W 1996 roku w Polsce pojawiła się sieć Auchan uruchamiając hipermarket w Piasecznie pod Warszawą. W 2001 roku Auchan kupił 11 sklepów Billa i zmienił ich szyld na Elea. W listopadzie 2012 roku grupa Auchan kupiła od grupy Metro za 1,1 mld euro sieć Real w Polsce, Rumunii, Rosji i na Ukrainie. W ten sposób w Polsce do 27 hipermarketów Auchan dołączyło 49 hipermarketów Real (8 na mocy decyzji UOKiK  musiało zostać sprzedanych - kupiła je firma Schiever). Obecnie trwa rebrandig zakupionych placówek. Na koniec 2015 roku Auchan będzie miał 76 hipermarketów. W 2013 roku firma miała przychód na poziomie 6 mld zł.

Carrefour wszedł do Polski w 1997 roku, uruchamiając hipermarket w Łodzi. W 2000 roku Carrefour kupił 26 lokalizacji sieci Globi i Chamipon, a w 2007 roku od Ahold Polska kupił 15 hipermarketów Hypernova i 183 supermarkety Albert. Carrefour zakończył 2014 rok w Polsce z 702 placówkami handlowymi, z czego 96 to hipermarkety, 138 to supermarkety, a 468 to małe sklepy franczyzowe. W 2013 roku przychody Carrefour Polska wyniosły 7,2 mld zł.

W 1998 roku do Polski wchodzi Tesco.  W 2002 roku cała sieć HIT - 13 sklepów została przejęta przez Tesco. W 2006 roku Geant sprzedaje sieci Tesco 142 dyskonty Leader Price. Obecnie do sieci należy 455 sklepów, z czego 86 to hipermarkety a 369 to supermarkety. W 2013 roku obroty sieci wyniosły 10,6 mld zł. W 2015 roku sieć zdecydowała o zamknięciu 6 sklepów w Polsce.

W 2001 roku pierwszą placówkę w Polsce uruchamia sieć Kaufland, należąca do Grupy Schwarz, która jest także właścicielem sieci Lidl. Do Kauflandu należą 183 małe hipermarkety. W 2013 roku obroty Kauflandu wyniosły 8,3 mld zł. 

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • fkjt 2015-05-26 15:32:19

    ALMA to nie hipermarket a delikatesowy supermarket

  • blik 2015-05-22 21:02:50

    A gdzie ALMA!?

ZOBACZ WSZYSTKIE (2)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9558

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 550351

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.