Właściciel 21 centrów handlowych w Polsce zwiększa dochody z najmu

Autor: dlahandlu.pl 15 marca 2013 10:59

Atrium European Real Estate, właściciel 21 centrów handlowych w Polsce w 2012 roku osiągnął wzrost dochodu brutto z najmu (GRI) o 12,4 proc. do wysokości 193,5 mln euro (2011 - 172,2 mln euro), a dochód netto z najmu (NRI) wzrósł o 17,1 proc. do 181,3 mln euro (2011 - 154,9 mln euro).

Atrium odnotowało wzrost EBIDTA za cały rok o 29,8 proc., z wyłączeniem wpływu aktualizacji wyceny i zbycia aktywów, do 146,0 mln euro (2011 - 112,4 mln euro). Jednocześnie zatwierdzono zwiększenie rocznej dywidendy Grupy na 2013 r. o 17,6 proc. do wysokości co najmniej 0,20 euro za akcję (w 2012 - 0,17 euro). Pierwsza płatność, w wysokości 0,05 euro, zostanie dokonana dnia 28 marca 2013 r. jako spłata kapitału na rzecz akcjonariuszy wpisanych do księgi akcyjnej na dzień 22 marca.

Wartość rynkowa portfela dochodowego Atrium w Polsce (stanowiącego 47 proc. całkowitego portfela dochodowego Atrium European Real Estate o wartości 2,2 mld euro, który obejmuje 156 obiektów) wyniosła 1,03 mld euro i wzrosła o 4,5%, czyli 44,2 mln euro, od dnia 31 grudnia 2011 r. Polski portfel Atrium wypracował wzrost GRI o 15,2% do 73,9 mln euro za rok zakończony dnia 31 grudnia 2012 r. - w porównaniu z rokiem ubiegłym, natomiast GRI w ujęciu like-for-like wzrósł o 1,9% do 56,1 mln euro. Jednocześnie NRI wzrósł o 17,7% do 73,6 mln euro, a w ujęciu like-for-like o 4,3% do 56,3 mln euro. Komercjalizacja (wg definicji EPRA) wszystkich 21 obiektów utrzymuje się na wysokim poziomie i wyniosła 97,5%.

W 2012 roku firma przeprowadziła rebranding polskiego portfela centrów handlowych, występujących teraz pod wspólną marką Atrium, co przyczynia się do wzrostu znajomości Grupy. Ukończono samodzielny pawilon handlowy w Gdyni, o powierzchni 5 tys. mkw., wynajęty spółce Media Markt, który został otwarty w listopadzie 2012 r. Na koniec III kwartału 2012 r. ukończono i otwarto drugą kondygnację centrum handlowego Atrium Mosty w Płocku. Na koniec roku zakończono wewnętrzną modernizację centrum Atrium Promenada w Warszawie, w wyniku której powierzchnia handlowa obiektu wzrosła o ok. 750 mkw. W nowo wyodrębnionej przestrzeni powstał salon marki modowej House oraz powiększył się dotychczasowy lokal Super-Pharm. Podpisano znaczące umowy najmu m.in. z marką modową H&M na wynajem ponad 1,5 tys. mkw. w centrum Atrium Kasztanowa w Pile, z operatorem usług medycznych ENEL-MED na wynajem ok. 1,5 tys. mkw. powierzchni w centrum Atrium Promenada w Warszawie, czy z klubem Pure Jatomi Fitness na wynajem ok. 2,4 tys. mkw. powierzchni, również w centrum Atrium Promenada. Finalizowane są plany rozbudowy centrum Atrium Copernicus w Toruniu o 20 tys. mkw. w związku z przygotowaną do rozbudowy działką o powierzchni 3,8 akrów przylegającą do istniejącego centrum handlowego, która została zakupiona w kwietniu 2011 r.. Na początku 2013 r. rozpoczęto prace nad rozbudową parkingu w tym centrum.

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • TRyk 2013-03-16 00:21:34

    W tym roku zaczynają się spadki obrotów a zatem będą następować upadłości firm.

    Związane jest to z postępującym kryzysem, ale też z przesyceniem powierzchni handlowych.

    W kraju gdzie produkcja i przetwórstwo zanika...zabraknie pieniędzy.

    Właściciele powierzchni handlowych powinni obniżać czynsze, bo obudzą się w pustych obiektach.

    Najemcy z kolei winni zaopatrywać się w Polsce aby stymulować produkcję.

    Pomyślcie kto od kogo będzie kupował?

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    18,99

  • Śr

    14,88

  • Min

    8,99

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9116

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 584697

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.