PARTNER PORTALU
  • Partner portalu: EY
  • Partner portalu

Wódka i whisky są najczęściej promowane na pierwszych stronach gazetek alkoholowych

Autor: MonadyNews 14 maja 2019 09:08

Na pierwszych stronach gazetek o alkoholu zdecydowanie najczęściej pojawia się wódka. Tak było w I kwartale ubiegłego i bieżącego roku, chociaż nastąpił niewielki spadek – o 6%. Drugie miejsce w tym zestawieniu zajęła whisky, która z kolei odnotowała wzrost – o ponad 6%. Natomiast na trzeciej pozycji znalazł się rum. Był on nieco częściej promowany w zeszłym niż w tym roku. Dalej w rankingu jest gin. Jego popularność powoli rośnie. W br. miał aż 5 razy więcej wystąpień niż w 2018 roku. Koniak zwiększył swój udział o 3,5 razy. Z kolei brandy stała się mniej widoczna. Patrząc na poszczególne formaty handlowe, widać m.in. to, że w br. na pierwszych stronach tego typu gazetek w sieciach cash and carry całkowicie zabrakło rumu, który rok wcześniej miał udział na poziomie blisko 16%. Tymczasem w supermarketach zupełnie zniknęły gin i brandy.

Wódka króluje

Jak podkreśla Karina Gręda, Country Manager z Hiper-Com Poland, ważnym elementem decyzyjnym w procesie wyboru sklepu jest ekspozycja produktów w publikacji handlowej. Dobrze wyeksponowana na początku gazetki wódka, która jest najpopularniejszym alkoholem wśród Polaków, ma za zadanie przyciągnąć dużą liczbę konsumentów do określonej sieci. Tego typu trunek przykuwa uwagę klientów, zwłaszcza pod koniec tygodnia, gdy planują oni weekendowe zakupy.

– Najczęstsze promowanie wódki na pierwszych stronach publikacji jest oczywiście tożsame z największym udziałem rynkowym tego alkoholu. Nieznaczne zmniejszenie zakresu promocji w br. z 88,62% do 82,60% mogło mieć na celu zachęcenie Polaków do zakupu innych produktów. Względnie miało związek z chęcią przyciągnięcia do sklepów amatorów innych trunków – uważa Marcin Lenkiewicz, wiceprezes Grupy Mobilnej Qpony-Blix.

Z kolei whisky, która jest druga w tym zestawieniu, zanotowała wzrost z 7,65% do 13,97%. Według Sebastiana Starzyńskiego, prezesa Instytutu Badawczego ABR SESTA, dane pokazują, że dystrybutorom bardzo zależy na upowszechnieniu tego trunku w Polsce. Natomiast zdaniem Kariny Grędy, wciąż jest on uznawany za ekskluzywny i drogi alkohol, przez co grono jego smakoszy nie jest dość szerokie. Whisky nie ma tak silnej pozycji na rynku jak wódka, dlatego też zajmuje mniej miejsca w gazetkach.

– Jest to nadal alkohol nieco ceremonialny, więc występuje przepaść sprzedażowa pomiędzy nim i wódką, która kulturowo jest królową mocnych trunków w Polsce. Ale przychody z whisky szybko rosną. Jej ceny i marże są dość wysokie. Pozwalają więc sieciom dobrze zarobić. Ma to znaczenie zwłaszcza od czasu ograniczenia handlu w niedziele. Sklepy bardziej niż kiedyś chcą przyciągnąć klientów do sklepów w piątki i w soboty, wskazując właśnie na wyjątkowość whisky – zauważa dr Maria Andrzej Faliński, prezes Stowarzyszenia Forum Dialogu Gospodarczego.

Na trzecim miejscu jest rum. Ekspert z Hiper-Com Poland dostrzega, że staje się on coraz modniejszym trunkiem, szczególnie ze względu na możliwość mieszania go z najróżniejszymi rodzajami napojów, a także deserów. Moda na oryginalne smaki wspiera ekspansję rumu. Niemniej rynkiem alkoholi sterują chwilowe mody i preferencje konsumentów. Zdaniem Kariny Grędy, z tego właśnie wynika niewielki spadek promocji na pierwszych stronach gazetek, tj. z 2,15% do 1,52%.  


WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    7,98

  • Śr

    4,70

  • Min

    3,88

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7455
Ilość aktualnych ofert: 493979

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.