Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Wojciechowicz: Handel stał się polem hucpy gospodarczej

www.portalspozywczy.pl 15 września 2016 15:08

Od dłuższego czasu zastanawiam się, dlaczego handel stał się "chłopcem do bicia"? Gałąź gospodarki dająca pracę 15 proc. zatrudnionych ogółem, tworząca ponad 16 proc. PKB i stanowiąca ponad jedną czwartą przedsiębiorstw w kraju stała się polem hucpy gospodarczej – mówi dla serwisu portalspozywczy.pl Andrzej Wojciechowicz, szef firmy doradczej FMCG Business Consulting.

– W sposób bezpośredni i pośredni handel obciążany jest dodatkowymi podatkami. Dla przykładu nałożony podatek od obrotu, wymusił przekształcenia ajencji we franczyzę, teraz zapewne jednoosobową i praktycznie już wykluczył tę formę z palety działalności gospodarczej – mówi dla serwisu portalspozywczy.pl Andrzej Wojciechowicz, szef firmy doradczej FMCG Business Consulting. 

Dodaje, że przygotowywane na kolanie, kolejne chrome ustawy i regulacje dezorganizują i dodatkowo obciążają przede wszystkim rodzime przedsiębiorstwa handlowe działające na bardzo trudnym, wysoce konkurencyjnym rynku wewnętrznym. – Zastanawiam się, jak długo jeszcze sektor ten radzić sobie będzie z tą sytuacją i jak wyglądać będzie nasz rynek wewnętrzny za 2 do 3 lat? – mówi.

– Do tej pory moje wypowiedzi jako eksperta były ściśle merytoryczne opisujące i przewidujące zmiany rynkowe. Niestety, obecnie ilość zmiennych negatywnie wpływających na mechanizmy rynkowe naszego sektora rośnie nieprzewidywalnie. Ustanowienie jakiegokolwiek algorytmu analizy rynkowej w tych warunkach mija się z celem, a jej trafność jest mało prawdopodobna. Dlatego moja refleksja na temat zakazu handlu w niedzielę musi mieć inny wymiar – tłumaczy Andrzej Wojciechowicz.

Podkreśla, że branża handlowa będzie musiała z tym ograniczeniem sobie poradzić, choć niemałym kosztem. Wydłużenie godzin pracy w piątki i soboty, dodatkowe akcje promocyjne, zwiększenie natężenia ruchu w logistyce produktów świeżych w tym okresie, obniżenie rotacji produktów a w konsekwencji wzrost zapasu i kosztów jego finansowania, zwiększenie udziału kosztów stałych w rachunku wyników, skrócenie terminu przydatności produktów świeżych o jeden dzień etc. Wszystkie te czynniki generują dodatkowe koszty, które może nie spowodują upadku przedsiębiorstw ale na pewno obniżą ich rentowność, a co za tym idzie wpływy do budżetu państwa. 

– Jest jeszcze jeden ważny, bardzo szeroki, aspekt funkcjonowania centrów handlowych, które w tym dniu utracą swoją funkcjonalność. Przedłożony projekt ustawy upstrzonej kontrowersyjnymi wyjątkami i sankcjami trudno jest traktować inaczej niż w kategoriach niefortunnej pomyłki. Rodzi on wiele pytań.  Po pierwsze czy sto tysięcy podpisów osób, które nie koniecznie związane są z handlem będzie sugerować, co ma robić 1,5 mln osób w nim zatrudnionych ? Po drugie jeśli już, to dlaczego, solidarnie nie rozszerzymy tego na inne gałęzie gospodarki pracujące w ruchu ciągłym, a nie posiadające znaczenia strategicznego? Na przykład gastronomia, McDonald’s – dlaczego biedni pracownicy tej sieci zostają pozbawieni prawa do wolnej niedzieli? – zastanawia się Andrzej Wojciechowicz.

Całość na portalspozywczy.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9562

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 565497

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.