Wojna wódki z piwem z akcyzą w tle

Autor: PAP 27 czerwca 2019 08:19

Wojna wódki z piwem z akcyzą w tle fot. shutterstock

Producenci wódek rzucają rękawicę browarom. Domagają się podwyżki akcyzy na piwo, kusząc Ministerstwo Finansów wyższymi wpływami. Faktycznie to jednak kolejna odsłona walki o klienta - czytamy w czwartkowym wydaniu "Rzeczpospolitej".

Jak pisze dziennik, branża spirytusowa chce przejąć część wpływów rosnącego rynku piwa. Producenci wódek skarżą się, że czują się przez państwo dyskryminowani: browary płacą niższą akcyzę, mogą się reklamować i sprzedaż im rośnie, tymczasem wódki są obłożone wysokimi podatkami i nie wolno ich reklamować, mimo że popyt spada.

Stowarzyszenie Polski Przemysł Spirytusowy zgłosiło się do Ministerstwa Finansów z propozycją podniesienia akcyzy na piwo. "Piwo jest uprzywilejowane w obszarze podatkowym i reklamowym" - powiedział "Rz" Witold Włodarczyk, prezes stowarzyszenia PPS. Twierdzi, że w każdej reklamie piwa jest w stanie wskazać przykłady łamania ustawy o wychowaniu w trzeźwości.

Jak zauważa gazeta, branża spirytusowa zabrała głos w kluczowym momencie, gdy rząd zdecydował o podwyższeniu o 3 proc. akcyzy na alkohol od 2020 roku, co ma przynieść budżetowi dodatkowe 1,14 mld rocznie. Producenci wódki forsują ideę akcyzy uzależnionej od zawartości alkoholu, co w praktyce podwyższa opłaty głównie producentom piwa. Argumentują, że przyniesie to budżetowi nawet 12 mld w ciągu kilku lat. Obecnie akcyza zabiera 11,4 zł z równej ceny 20 zł płaconej za półlitrową butelkę wódki. W przypadku półlitrowego piwa o mocy 5,5 proc. to 0,48 zł przy średniej cenie 3 zł.

"Rz" pisze także, że "ta atrakcyjna dla resortu finansów propozycja oznacza w zasadzie walkę o udział w rynku". Droższe piwo nieco straciłoby na atrakcyjności, zwłaszcza na korzyść tanich wódek smakowych.

Instytut Staszica informuje, że branża spirytusowa rocznie odprowadza do budżetu 7,5 mld zł podatku akcyzowego, a branża piwna – 3,5 mld zł. Chociaż niemal 58% spożywanego w Polsce alkoholu stanowi piwo, to zapewnia ono tylko 30% wpływów z akcyzy.



W ogłoszonych niedawno wyliczeniach Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy oszacował, że dzięki zrównaniu stawek akcyzy na różne rodzaje alkoholu budżet zyskałby w latach 2020-2023 nawet 12 mld zł (skumulowany efekt wzrostu wpływów z akcyzy i VAT).

"Branża piwna oczywiście nie jest zachwycona" - komentuje gazeta.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8217
Ilość aktualnych ofert: 476982

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.