Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Wrześniowy barometr Carrefour: czwarty miesiąc z rzędu bez spadków

Autor: www.dlahandlu.pl 16 września 2013 10:44

Wrześniowa wartość Barometru Carrefour - wskaźnika koniunktury konsumenckiej wyniosła -10,5 punktu (w skali od -100 do +100) i nie zmieniła się znacząco w porównaniu z notowaniem z poprzedniego miesiąca. Niemal wszystkie składowe Barometru oddziaływały korzystnie na jego wartość - jedynym czynnikiem negatywnym była rosnąca inflacja.

Na zmianę wartości barometru pozytywnie wpływały: wzrost skłonności konsumentów do zakupów, wzrost wartości bieżącego wskaźnika ufności konsumenckiej, poprawa ogólnego klimatu koniunktury w handlu, wzrost nominalnej dynamiki wartości kredytów i pożyczek udzielonych gospodarstwom domowym, wzrost realnej dynamiki sprzedaży detalicznej, wzrost dynamiki liczby pracujących w sektorze przedsiębiorstw oraz wzrost nominalnej dynamiki przeciętnych wynagrodzeń brutto w sektorze przedsiębiorstw. Pozytywne czynniki oddziałujące na Barometr równoważone były przez wzrost wskaźnika inflacji.

Wrzesień był czwartym miesiącem z rzędu, w którym wartość barometru Carrefour nie obniżyła się w porównaniu z poprzednim notowaniem. Warto zauważyć, że niemal wszystkie jego składowe oddziaływały korzystnie na jego wartość. Jedynym czynnikiem negatywnie oddziałującym na wskazanie barometru był znaczący wzrost wskaźnika inflacji, który nawet pomimo tak dużego skoku znajdował się na relatywnie niskim poziomie. Fakty te wskazywać mogą, że gospodarka polska znajduje się w trzecim kwartale 2013 roku w początkowej fazie ożywienia - ocenia dr Bohdan Wyżnikiewicz, wiceprezes Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową.

Pomimo przewagi optymistycznych danych płynących z gospodarki pamiętać należy, że wartość Barometru Carrefour w dalszym ciągu znajduje się poniżej poziomu neutralnego, czyli zera. Z prognoz IBnGR wynika, że dalsza poprawa koniunktury i wzrost dynamiki spożycia indywidualnego, czyli konsumpcji, następować powinny dopiero w następnych miesiącach. Według większości aktualnych prognoz makroekonomicznych w czwartym kwartale wzrost gospodarczy będzie najszybszy w całym roku. Zgodnie z prognozą IBnGR, ożywienie nie będzie jednak spektakularne, a słabe wyniki pierwszego półrocza sprawią, że w całym 2013 roku tempo wzrostu produktu krajowego brutto będzie najniższe od ponad dekady.

Tempo wzrostu PKB w trzecim kwartale Instytut prognozuje na poziomie 1,5 proc., a w czwartym na 1,9 proc., wobec 0,7 proc. w pierwszym półroczu. Oznacza to przyspieszenie dynamiki wzrostu gospodarczego, ale stosunkowo niewielkie.

Z perspektywy sektora handlowego najbardziej istotny jest spodziewany wzrost dynamiki konsumpcji. Jak wynika z szacunków IBnGR, w skali całego roku tempo wzrostu spożycia indywidualnego osiągnie wartość około jednego procenta, a więc tylko nieznacznie większą niż w 2012 roku - komentuje Robert Noceń, dyrektor eksploatacji północ, członek zarządu Carrefour Polska.

Według IBnGR, niepokojem może napawać przewidywany w 2013 roku, kolejny z rzędu spadek nakładów inwestycyjnych. Bezwzględny spadek nakładów inwestycyjnych, przy obserwowanej już wcześniej niskiej stopie nakładów inwestycyjnych w gospodarce, stawiać może pod znakiem zapytania dynamiczny i stabilny wzrost gospodarczy w przyszłości. Pomimo tego w 2014 roku należy się spodziewać dalszego przyspieszenia wzrostu zarówno PKB, jak i konsumpcji.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    3,99

  • Śr

    2,98

  • Min

    2,39

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9558

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 550351

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.