Wydatki reklamowe branży FMCG przekroczyły miliard zł w skali roku

Autor: dlahandlu.pl 8 lutego 2016 14:34

Sektor FMCG zakończył 2015 rok z wynikiem ponad miliarda złotych wydanych na reklamę. Znaczny wzrost w porównaniu do lat poprzednich świadczy o umacnianiu się rynku po kryzysie (ostatni raz branża przekroczyła miliard złotych w 2010 roku). W ostatnim kwartale poprzedniego roku sektor przeznaczył na promocję ponad 316 mln zł, czyli o niemal 52 mln zł więcej niż w czwartym kwartale 2014 - wynika z raportu Conmedia.

Obserwacja wydatków w ostatnich kilku latach potwierdza utrzymanie reklamowej sezonowości rocznej branży – budżety w pierwszym i trzecim kwartale są znacznie niższe od tych
zainwestowanych w drugim i czwartym kwartale. W poprzednich latach najwyższe wydatki notowano w kwartale drugim, natomiast w 2015 roku to Q4 był liderem kategorii, notując najwyższe wydatki na
promocję.

Cały rynek FMCG w IV kwartale 2015 rósł o 20 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. Podmioty i kategorie, które dotrzymały tego tempa wzrostu nie straciły swoich
udziałów w inwestycjach reklamowych. Pod kątem mediów, w jakich pojawiają się reklamy produktów
branży FMCG niepodzielnie rządzi telewizja. W ostatnim kwartale 2015 pochłonęła ponad 216 mln złotych, zajmując tym samym 68% wszystkich wydatków.

Najwyższe budżety na promocję w czwartym kwartale 2015 roku przeznaczyli producenci słodyczy, wydając ponad 80 mln zł, co w ujęciu rok do roku dało wzrost aż o 7% (chociaż udział tej
kategorii ze względu na dynamiczniejsze wydatki innych sektorów zmalał do 25%). Kategoria osiągnęła także najwyższy wynik w ujęciu całorocznym. W roku 2015 nakłady na reklamę słodyczy
wyniosły ponad 262 mln złotych, stanowiąc 25% wszystkich wydatków i notując wzrost o 4% w stosunku do całego roku 2014.

Producenci produktów zbożowych, przetworów i przypraw utrzymali swój udział w inwestycjach mediowych na poziomie 16% dzięki blisko 25% wzrostowi inwestycji mediowych kwartał IV’14 do
kwartału IV’15. Wydatki tego sektora w ostatnim kwartale roku 2015 wyniosły 51 mln zł.

Największy wzrost w ujęciu kwartalnym odnotował sektor produktów mlecznych osiągając 11% udziału (wzrost o 3 punkty procentowe) za przyczyną 64% wzrostu inwestycji mediowych. Producenci

Podobny udział uzyskała branża alkoholowa, jednak nie zmienił się on w stosunku do kwartału IV poprzedniego roku (wzrost inwestycji na poziomie 21%). Reklamy alkoholi pochłonęły niemal 33,7 mln.
Jedyny spadek w porównaniu do czwartego kwartału 2015 i 2014 roku zaliczyła kategoria żywności dla dzieci, na poziomie -10%. Wydatki w ostatnim kwartale wyniosły nieco ponad 9 mln zł i stanowiły 3% całości. W ujęciu pełnego roku 2014 do 2015 kategoria ta zanotowała spadek o 8,5%.

W ujęciu całorocznym, wydatki reklamowe całego sektora FMCG wzrosły o 8%. Najwyższymi wzrostami charakteryzowały się kategorie produktów mlecznych (wzrost o 22%) oraz produktów
zbożowych, przetworów i przypraw (19%). Ich producenci wydali w 2015 roku ponad 97 mln zł, czyli 9% wydatków.

Pod względem kanałów mediowych, w których producenci z branży FMCG lokują swoje budżety reklamowe, czwarty kwartał 2015 roku nie przyniósł zaskoczenia – prym stale wiedzie reklama telewizyjna, która w tym okresie zagarnęła 68% mediowych funduszy.

Producenci wydali ponad 216 mln zł, notując wzrost na poziomie 16% w porównaniu do Q4 2014. Jednakże ze względu na dynamikę całego rynku na poziomie 20% udziały TV w IV kwartale
2015 się zmniejszyły o 2 punkty procentowe. Drugim kanałem z największymi wydatkami na promocję branży FMCG były kina. Inwestycje w reklamę kinową wyniosły ponad 38,5 mln złotych, co stanowiło 12% budżetów mediowych w ogóle (wzrost udziału o 3 p.p.). Wzrost inwestycji w reklamę kinową w
porównaniu z ostatnim kwartałem 2014 roku sięgnął 65%.
Na podium znalazła się jeszcze reklama magazynowa, z budżetami rzędu ponad 27,8 mln złotych, co stanowiło 9% wydatków we wszystkich kategoriach i wzrostem na poziomie 20% rok do roku w
ujęciu kwartalnym (czyli na poziomie całego rynku). Największe cięcia budżetów mediowych w sektorze FMCG dotknęły reklamy w Internecie, której udział spadł z 4,6% w Q4 2014 do 2,6% w Q4 2015 (spadek inwestycji o -31% do poziomu 8,3 mln zł).
Podobny spadek odnotowała reklama drukowana w dziennikach osiągając zaledwie 0,4% udziału w
wydatkach.

W ujęciu rocznym, najwyższe przypadają reklamie telewizyjnej. W roku 2015 promocja produktów FMCG w pasmach telewizyjnych przyciągnęła budżety za ponad 700 mln złotych, co stanowiło 69%
wszystkich budżetów reklamowych. Medium zaliczyło 4% wzrost w stosunku do roku 2014. Pozornie niewielki przyrost to jednak znacząca kwota w wysokości ponad 27 mln zł.
Branża FMCG najmniejsze kwoty przeznaczyła w całym poprzednim roku na reklamę radiową i w gazetach, które zajęły odpowiednio 2 i niecały 1% wszystkich wydatków. Warto także
zaznaczyć niski poziom udziału promocji w internecie (około 4% udziału), w którym to inwestycje dodatkowo obniżyły się w ostatnim kwartale. Podobnie jak w ujęciu kwartalnym, w porównaniu rocznym największe spadki przypadły budżetom na promocję w gazetach (o
26%) oraz w internecie (o 19%).

W porównaniu całego roku 2015 i 2014 największą dynamikę wzrostu inwestycji odnotowała reklama kinowa (+40%) oraz reklama w magazynach (+35%). Producenci branży FMCG wydali na te kanały odpowiednio ponad 94 i 89 mln zł.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8282

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 563358

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.