Wzrost cen żywności daje się we znaki szczególnie mniej zamożnym rodzinom

Autor: PAP 13 lipca 2019 13:50

Wzrost cen żywności daje się we znaki szczególnie mniej zamożnym rodzinom Fot. Shutterstock

Gospodarstwa domowe o niższych dochodach bardziej odczuwają wzrost cen żywności niż gospodarstwa zamożniejsze, postrzegają inflację jako wyższą niż jest w rzeczywistości - mówi w rozmowie z PAP prezes Instytutu Prognoz i Analiz Gospodarczych dr Bohdan Wyżnikiewicz.

BW: Jeśli chodzi o odczucia, to najwięcej zależy od zasobności portfela. Im wyższy dochód w gospodarstwie domowym, tym relatywnie mniej wydajemy na żywność, im niższe dochody, tym żywność stanowi więcej w koszyku wydatków. Jak ktoś zarabia mniej, to siłą rzeczy jego wydatki na żywność stanowią większy procent ogółu wydatków. Tak więc wzrost cen żywności bardziej dokucza rodzinom mniej zamożnym niż bogatszym. Kwestię tę wyjaśnia znane w ekonomii prawo Engla. Na przykład w PRL-u Polacy wydawali na żywność, jednocześnie mieliśmy tanie usługi.

Prowadzono badania dotyczące tzw. inflacji postrzeganej i inflacji rzeczywistej liczonej przez urzędy statystyczne. Zauważono, że w krajach, w których wprowadzano euro, przed przyjęciem wspólnej waluty inflacja postrzegana była równa inflacji rzeczywistej. Na przykład we Włoszech po wprowadzeniu euro inflacja postrzegana podskoczyła o 2 pkt proc. To wynik podwyżek cen rzeczy codziennego użytku, np. capuccino. Natomiast nie zauważono, że potaniały inne produkty, np. samochody, czy wyroby przemysłowe. Inflacja postrzegana w takich sytuacjach jest zwykle wyższa od faktycznej. Teraz w Polsce działa podobny mechanizm. Nie mamy euro - a szkoda - niemniej ludzie na ceny patrzą przez wydatki na rzeczy, które najczęściej kupują.

PAP: Jakiej inflacji możemy się spodziewać w najbliższym czasie?

BW: Większej rewolucji nie będzie. Inflacja może się ustabilizować na poziomie ok. 2,5 proc., może będzie trochę wyższa, może trochę niższa. Kluczową kwestią dla inflacji, którą teraz trudno rozstrzygnąć, będą ceny energii elektrycznej. Gospodarka już to czuje, a energia to jedne z najbardziej cenotwórczych czynników. Bez energii można zbierać poziomki i wiklinę, ale wyprodukować butów, czy ubrania już się nie da.

PAP: Czy utrzymująca się susza może wpłynąć nie tylko na ceny warzyw, czy owoców, ale także ceny mleka i wyrobów pochodnych?

BW: Jest bardzo prawdopodobne, że wzrost cen wyrobów mlecznych będzie wyższy niż w poprzednich latach. Ale mówiąc o cenach żywności, trzeba zwrócić też uwagę na rolę cen na rynkach światowych. Widać to było jak na dłoni kilka lat temu, gdy ktoś wpadł na pomysł, by promować biopaliwa. W związku z tym rolnicy, zamiast zajmować się tradycyjną uprawą, czy hodowlą, w dużej mierze zaczęli przeznaczać areał na uprawy związane z biopaliwami. Okazało się to znacznie łatwiejsze i opłacalne, bowiem sprzedaż takich produktów była gwarantowana. W Polsce efekt ten nie był tak odczuwalny jak w innych krajach, niemniej na świecie doprowadziło to do znacznego wzrostu cen żywności. Było to jedną z przyczyn tzw. Arabskiej Wiosny.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    9,98

  • Śr

    8,38

  • Min

    5,49

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 818
Ilość aktualnych ofert: 431880

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.