Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Wzrost upadłości firm z branży spożywczej

www.portalspozywczy.pl 2 stycznia 2015 18:21

Choć w 2014 r. po raz pierwszy od czterech lat odnotowano w Polsce spadek liczby upadłości firm, w przypadku branży spożywczej mieliśmy do czynienia z odwrotną tendencją - wynika z najnowszego raportu Coface. Upadłości w przetwórstwie spożywczym w minionym roku było 51 w porównaniu z 37 w roku 2013, co oznacza wzrost w tej niechlubnej statystyce aż o 38 proc.

Dzięki dobrym wynikom polskiej gospodarki i rosnącemu popytowi wewnętrznemu, handel nieco poprawił swoje notowania i liczba bankructw uległa tutaj zmniejszeniu o 6 proc. Szczegółowa analiza pokazuje spadek upadłości (o 5 proc.) w handlu hurtowym, jednak wzrost ich liczby (7 proc.) w handlu detalicznym. Zauważalne są istniejące już od dłuższego czasu tendencje w tej branży: bardzo duża konkurencja, presje na marże, a w konsekwencji także na płynność oraz postępująca konsolidacja sektora. Upada coraz więcej małych firm handlowych, które nie potrafią wynegocjować z dostawcami warunków porównywalnych do uzyskiwanych przez największych hurtowników i detalistów. Nie mogą zatem konkurować ceną, a ta, w oczach finalnego konsumenta ma najczęściej decydujące znaczenie.

Ogółem w polskiej gospodarce w minionym roku odnotowano 823 upadłości firm. To o 7 proc. mniej, niż rok wcześniej, gdy było ich 883.

- Analiza statystyk upadłościowych przedstawia wreszcie lepszy obraz sytuacji polskich przedsiębiorstw - rosnący przez ostatnie 4 lata trend upadłości został przerwany i rok 2014 przynosi o 7 proc. mniej bankructw niż w roku 2013. Zwłaszcza w obliczu doświadczonych trudności i ograniczonych wyników finansowych wielu firm w 2013 r., lepszy obraz statystyk upadłościowych w 2014 r. jest tym bardziej pozytywną i wyczekiwaną informacją - komentuje Grzegorz Sielewicz, główny ekonomista Coface w Europie Centralnej.

Sielewicz dodaje zarazem, że rok 2014 nie przyniósł spodziewanej skali poprawy, która przyczyniłaby się do istotnego polepszenia wyników finansowych polskich przedsiębiorstw. - Tempo ożywienia gospodarczego zostało zakłócone przede wszystkim przez ryzyka płynące ze strony zewnętrznej. Ożywienie w strefie euro pozostało słabe i powolne, a jego dynamika stała się rozczarowująca i nierówna w zależności od kraju Eurolandu. Wskaźniki obrazujące wyniki gospodarki niemieckiej - głównego odbiorcy naszego eksportu - wskazują, że rozwija się ona poniżej potencjału i oczekiwań. Niemcy co prawda uniknęły technicznej recesji, ale wskaźniki wyprzedzające potwierdzają, że nie następuje jeszcze definitywny powrót na ścieżkę ożywienia gospodarczego - tłumaczy Sielewicz.Zdaniem ekonomisty Coface, spowolnienie w gospodarce rosyjskiej i nałożone embargo na produkty rolno-spożywcze nie wywołuje dotkliwych rezultatów w ujęciu makroekonomicznym. Jednak dla wielu polskich przedsiębiorstw wiąże się z zamknięciem stałego kierunku eksportowego i wpływa negatywnie na ich sytuację finansową.



WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    1,89

  • Śr

    1,27

  • Min

    0,98

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9562

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 565497

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.