Za niedozwolone zapisy w regulaminach e-sklepów kara do 10 proc. rocznych przychodów

Autor: pr/dlahandlu.pl 21 maja 2015 09:51

Nie wszyscy e-przedsiębiorcy zdają sobie sprawę z tego, jak ważna jest treść regulaminu ich e-sklepu, w którym muszą być zawarte kluczowe kwestie związane z jego funkcjonowaniem. Skopiowanie regulaminu innego sklepu internetowego jest częstą praktyką e-przedsiębiorców.

– Czytając regulaminy niektórych e-sklepów można wręcz zauważyć, że ich zapisy odbiegają od charakteru danego sklepu, jakby je po prostu skopiowano metodą kopiuj-wklej. Niektórzy zapominają wręcz usunąć nazwy innego sklepu, od którego został „pożyczony”. Takie kopiowanie całości treści, niedostosowanej do konkretnej działalności, jest wprowadzaniem klienta w błąd i stosowaniem nieuczciwych praktyk rynkowych zarówno względem klientów jak i przedsiębiorcy, od którego skopiowało się dokument. A przecież regulamin jest niezbędnym elementem zgodnego z prawem funkcjonowania e-sklepu – mówi Rafał Stępniewski z RzetelnyRegulamin.pl.

Kolejną sprawą, przy której e-przedsiębiorcy narażeni są na problemy z prawem, jest wpisywanie w regulaminach sklepów jak najwięcej informacji, które mają teoretycznie zdejmować z nich odpowiedzialność. Treści informujące o tym, że sklep nie ponosi odpowiedzialności za ewentualne błędy w opisie lub drobne rozbieżności między zdjęciem produktu a jego rzeczywistym wyglądem i że nie mogą być one podstawą reklamacji, to przykłady zapisów z Rejestru Klauzul Niedozwolonych. – Są to wszystko zapisy niewiążące z mocy prawa. Dodanie ich nie zmniejsza odpowiedzialności sklepu za nierzetelne informacje czy opisy produktów. Klient e-sklepu musi być dokładnie poinformowany o produkcie, który planuje kupić. Co ważne, nieodpowiednie zdjęcie czy brak specyfikacji technicznej, stanowi złamanie obowiązków informacyjnych. A za to właścicielowi sklepu internetowego grozi kara grzywny do 5 tys. zł – tłumaczy Stępniewski z RzetelnyRegulamin.pl.

Ekspert z RzetelnyRegulamin.pl podkreśla także, że sklepy internetowe do regulaminów wpisują często niedozwolone zapisy dotyczące dostaw, zwrotów towarów czy reklamacji. Jest to m.in. zapis zwalniający z odpowiedzialności za nieterminowe dostarczenie przesyłek przez firmę kurierską. Kurier pracuje na zlecenie sklepu, a nie klienta, więc to sklep jest odpowiedzialny za realizację umowy sprzedaży, której elementem jest dostarczenie towaru w formach, które oferuje sprzedawca. Innymi niedozwolonymi zapisami w regulaminach jest np. informowanie o tym, że zwracany towar zostanie przyjęty przez e-sklep tylko w oryginalnym opakowaniu lub że towar może być odesłany tylko za pośrednictwem firmy kurierskiej uzgodnionej ze sprzedającym i za jego zgodą – najczęściej stosowane przy przesyłkach reklamacyjnych. Zakazaną praktyką, dosyć powszechnie stosowaną, jest także odmowa przyjęcia zwrotu towarów odbieranych osobiście przez klienta. Często regulamin i strona sklepu wraz z komunikacją e-mail nie rozróżniają procesu składania zamówienia od rezerwacji. W praktyce klient zawiera umowę wcześniej, na odległość, za pośrednictwem strony www, a nie w sklepie stacjonarnym, więc przysługuje mu pełne prawo do jej odstąpienia.

Powyższe przykłady to najczęściej spotykane niedozwolone zapisy w regulaminach sklepów internetowych, które mimo ich umieszczenia, nie obowiązują klientów e-sklepu. Jednak za ich stosowanie UOKiK może nałożyć na e-sklep karę w wysokości do 10 proc. rocznych przychodów.

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • Piter 2015-05-26 11:39:38

    Fajnie, że ciągle o tym przypominacie. Sam jestem sprzedawcą i miałem klauzule niedozwolone w regulaminie. A z tego co tu piszą, to grożą za to poważne konsekwencje. Zleciłem prawnikowi poprawienie regulaminu, ale wciąż staram się śledzić nowe wpisy do rejestru żeby mieć pewność. Kiedyś na stronie klauzuleniedozwolone.pl była automatyczna wyszukiwarka klauzul i tam sobie przepuszczałem co 2 miesiące regulamin, ale teraz odświeżyli stronę i chyba nie działa ta wyszukiwarka. No ale dodają wpisy na bloga na temat nowych klauzul i prowadzą monitoring wysyłany na maila, także wszystkim sprzedawcom polecam śledzenie tego rejestru na bieżąco.

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    7,99

  • Śr

    5,69

  • Min

    3,59

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6477

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.