PARTNER PORTALU
  • Partner portalu: EY
  • Partner portalu

Zaskakujący spadek sprzedaży żywności. Jak odczują go sieci handlowe?

Autor: dlahandlu.pl 30 stycznia 2019 21:01

Zaskakujący spadek sprzedaży żywności. Jak odczują go sieci handlowe? Fot. Shutterstock

Spadek sprzedaży detalicznej żywności za grudzień ubiegłego roku był dużym zaskoczeniem. Analitycy uspokajają – to raczej efekt nasycenia konsumpcji niż pogorszenia sytuacji gospodarczej i odchudzenia portfeli Polaków. Jednak w kwestii wpływu tego zjawiska na sieci handlowe, eksperci mają podzielone zdanie.

Przypomnijmy, GUS podał, że w grudniu 2018 r. sprzedaż detaliczna żywności, napojów i wyrobów tytoniowych w cenach bieżących spadła o 1,4% rok do roku, a w cenach stałych spadek ten wyniósł 2,4%.

Analitycy Haitong Banku wskazują, że niepokoi ich ​​krótkoterminowa perspektywa sprzedaży artykułów spożywczych w Polsce. Trudno jest bowiem zrozumieć tak niski grudniowy wskaźnik, w kontekście wzrostu płac powyżej 7%, zmniejszenia wpływu niedzielnego zakazu handlu (spadek z 2,0% w III kw. do 1,3 w IV kw.), i wzrostu sprzedaży w małych sklepach w IV kw. na poziomie 4,6%. 

Analitycy wskazują, że w grudniu wpływ zakazu handlu na wyniki sprzedaży był bardzo ograniczony (tylko 1 niedziela była niehandlowa).

Rozwiązać zagadkę

Bogacenie się Polaków, zmieniające się zwyczaje, np. w kwestii spędzania świąt, a także rosnący udział sprzedaży internetowej produktów spożywczych – to niektóre z możliwych powodów spadku sprzedaży detalicznej żywności w grudniu, jakie wskazują analitycy.

- Spadek sprzedaży detalicznej żywności w grudniu, biorąc w szczególności pod uwagę, że jest to miesiąc zwiększonych zakupów świątecznych, jest rzeczywiście zaskoczeniem. Trudno jednak wskazać jednoznaczną przyczynę tak słabego wyniku. O ile w przypadku innych kategorii nastąpiło prawdopodobnie przesuniecie zakupów, tj. dokonywano ich już w listopadzie w okresie rekordowego pod względem wyników w 2018 r. „czarnego piątku”, o tyle w przypadku żywności takie przesunięcie nie mogło raczej mieć miejsca – mówi serwisowi dlahandlu.pl Monika Kurtek, Główny Ekonomista Banku Pocztowego.

- Pewnym wytłumaczeniem może być zakrojona na szeroką skalę w sieciach handlowych w grudniu akcja promocyjna, która obniżyła ceny żywności i tym samym gospodarstwa domowe po prostu mniej na nią wydały. Innym wytłumaczeniem mogą być zmieniające się powoli obyczaje Polaków, gdzie coraz więcej osób w okresie świątecznym wyjeżdża odpocząć, co z kolei przekłada się na brak dokonywanych przez nich zakupów żywności. I wreszcie takim wytłumaczeniem mogą być dokonywane coraz śmielej przez gospodarstwa domowe zakupy przez internet, których GUS nie uwzględnia w publikowanych statystykach – wymienia ekonomistka.


WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7293
Ilość aktualnych ofert: 499326

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.