PARTNERZY PORTALU
  • Partner portalu: EY
  • Partner portalu

Zaskakujący spadek sprzedaży żywności. Jak odczują go sieci handlowe?

Autor: dlahandlu.pl 30 stycznia 2019 21:01

Zaskakujący spadek sprzedaży żywności. Jak odczują go sieci handlowe? Fot. Shutterstock

Spadek sprzedaży detalicznej żywności za grudzień ubiegłego roku był dużym zaskoczeniem. Analitycy uspokajają – to raczej efekt nasycenia konsumpcji niż pogorszenia sytuacji gospodarczej i odchudzenia portfeli Polaków. Jednak w kwestii wpływu tego zjawiska na sieci handlowe, eksperci mają podzielone zdanie.

Grudniowe dane były niespodzianką także analityków Banku BGŻ BNP Paribas. - Spadek sprzedaży detalicznej żywności, napojów i wyrobów tytoniowych jest pewnym zaskoczeniem, tym bardziej, że pozostałe kategorie, odnotowały kilkuprocentowy wzrost sprzedaży. Taka tendencja może być jednak związana z większym planowaniem zakupów. Produkty, które mają dłuższy termin przydatności do spożycia mogły zostać zakupione już w listopadzie. Warto też zauważyć, że  w wyniku wzrostu dochodów i zmiany stylu życia, okres świąteczny Polacy co raz częściej wykorzystują do wyjazdów urlopowych za granicę, co mogło znaleźć odzwierciedlenie w wielkości sprzedaży detalicznej żywności w grudniu ub.r. – mówi portalowi dlahandlu.pl Paweł Wyrzykowski, analityk sektora rolno-spożywczego Banku BGŻ BNP Paribas.

Grudniowe dane o sprzedaży detalicznej żywności próbuje wytłumaczyć także Roman Przasnyski, Główny Analityk Gerda Broker. Zwrócił on uwagę, że w minionym roku utrzymywały się bardzo korzystne tendencje zarówno w całej gospodarce, jak i na rynku pracy, a więc spadek stopy bezrobocia, niedobory pracowników i dynamiczny wzrost płac. - Można sądzić, że wzrost dochodów w poprzednich latach w pierwszej kolejności wykorzystany został do zwiększenia konsumpcji żywności i poprawy jakościowej w tym zakresie, a więc tu na zwiększenie dynamiki wydatków już raczej nie ma co liczyć. Popyt zaczął się natomiast stopniowo przesuwać na zakupy pozostałych dóbr, w tym trwałego użytku. I ta tendencja, czyli wyhamowanie dynamiki wydatków na żywność przy względnej przewadze zwiększonych zakupów dóbr nie zaliczanych do pierwszej potrzeby oraz dóbr trwałego użytku, powinna być kontynuowana – przewiduje ekspert.

Spadek i co dalej?

Czy grudniowe dane GUS na temat sprzedaży detalicznej żywności to tylko „zdarzenie jednorazowe”, czy trwały trend? Analitycy uspokajają – dłuższe spadki raczej nam nie grożą.

- W tej chwili jest za wcześnie aby mówić o trwałym trendzie, tym bardziej, że sytuacje takie miały już miejsce. We wrześniu 2018 r., w relacji rocznej, również mieliśmy do czynienia, ze spadkiem sprzedaży detalicznej żywności w cenach stałych, po czym, w październiku odnotowano jej wzrost – zwraca uwagę Paweł Wyrzykowski.

4 Design Days 2020: ikony designu, najwięksi architekci, projektanci, producenci, deweloperzy o inspiracjach i trendach w architekturze i designie. Już 6-9 lutego 2020 r. w Spodku i Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach. Zarejestruj się!


WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    8,49

  • Śr

    4,50

  • Min

    3,38

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7255
Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.