PARTNERZY PORTALU
  • Partner portalu: EY
  • Partner portalu

Zaskakujący spadek sprzedaży żywności. Jak odczują go sieci handlowe?

Autor: dlahandlu.pl 30 stycznia 2019 21:01

Zaskakujący spadek sprzedaży żywności. Jak odczują go sieci handlowe? Fot. Shutterstock

Spadek sprzedaży detalicznej żywności za grudzień ubiegłego roku był dużym zaskoczeniem. Analitycy uspokajają – to raczej efekt nasycenia konsumpcji niż pogorszenia sytuacji gospodarczej i odchudzenia portfeli Polaków. Jednak w kwestii wpływu tego zjawiska na sieci handlowe, eksperci mają podzielone zdanie.

Co na to sieci handlowe?

Zdaniem Głównego Analityka Gerda Broker, pierwszy okres spowolnienia gospodarczego nie powinien znacząco pogorszyć sytuacji na rynku pracy, a więc nie doprowadzi do wzrostu stopy bezrobocia, a wysoka dynamika wzrostu płac powinna zostać w 2019 r. utrzymana. - Konsumpcja gospodarstw domowych nie będzie się jednak zwiększała już tak szybko, jak w poprzednich latach, co zacznie też być odczuwalne w wynikach sieci handlowych – ostrzega jednak Roman Przasnyski.

O przyszłość sieci handlowych jest natomiast spokojna Monika Kurtek. - Spowolnienie gospodarcze w Polsce, zakładając że nie będzie gwałtowne, nie wpłynie istotnie na rynek pracy oraz konsumpcję. Polska z coraz większą siłą doświadcza braku rąk do pracy, co nie pozwoli ani na spadki płac, ani na istotny wzrost bezrobocia. Konsumpcja może nieco hamować w przyszłości, ale bardziej będzie to miało związek z „nasyceniem się” społeczeństwa niż ograniczaniem przez nie wydatków z powodu pogarszającej się sytuacji materialnej. Sieci handlowe w takich warunkach w niewielkim stopniu odczuwać powinny skutki zachodzących zmian – ocenia Główny Ekonomista Banku Pocztowego.

Paweł Radwański spodziewa się, że spowolnienie będzie widoczne także po stronie konsumpcji prywatnej. - Najważniejszym czynnikiem jest tu obniżenie dynamiki zatrudnienia, wynikające z czynników demograficznych i braków kadrowych na rynku pracy. Z drugiej strony, czynnik ten pozwala oczekiwać, że dynamika płac nie będzie raczej spadać, przez co hamowanie konsumpcji jakie mogą odczuć sieci handlowe nie powinno być gwałtowne. Wsparciem dla rynku detalicznego może okazać się też kredyt konsumencki i niskie stopy procentowe NBP – podsumowuje ekonomista Banku BGŻ BNP Paribas.

Podobał się artykuł? Podziel się!

4 Design Days 2020: ikony designu, najwięksi architekci, projektanci, producenci, deweloperzy o inspiracjach i trendach w architekturze i designie. Już 6-9 lutego 2020 r. w Spodku i Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach. Zarejestruj się!


WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    4,35

  • Śr

    3,48

  • Min

    2,79

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7255
Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.