Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Zmiana przepisów ułatwi zawieranie e-umów

Autor: pr/dlahandlu.pl 19 sierpnia 2016 12:42

8 września 2016 wchodzą w życie nowe, bardziej liberalne przepisy, które znacząco uproszczą procedury zawierania e-umów w Polsce. Nowelizacja Kodeksu Cywilnego wprowadza do powszechnego obrotu dwie nowe formy czynności prawnych – dokumentową oraz elektroniczną. Nowa ustawa zrównuje oświadczenie woli w formie elektronicznej z oświadczeniem pisemnym.

Zmiana przepisów dotyczących form czynności prawnych jest odpowiedzią na rosnącą rolę elektronicznej komunikacji w codziennych relacjach biznesowych. Nowe zapisy Kodeksu Cywilnego wyraźnie zrywają z dotychczasowym pojęciem dokumentu jako pisma zawierającego własnoręczny podpis, od 8 września dokumentem będzie informacja utrwalona na nośniku umożliwiającym jej zachowanie i odtworzenie. W świetle tych zmian za dokument będziemy mogli uznać e-mail czy wiadomość SMS, pod warunkiem, że możliwe będzie ustalenie osoby składającej oświadczenie. 

Nowy artykuł 78 Kodeksu Cywilnego mówi, że dla zachowania ważności czynności prawnej w formie elektronicznej wystarczy oświadczenie woli wraz z elektronicznym podpisem kwalifikowanym. W ten sposób prawo wychodzi naprzeciw potrzebom firm, które wymieniają dziesiątki, a niekiedy setki umów dziennie ze swoimi klientami. Mowa tu m.in. o przedsiębiorstwach telekomunikacyjnych, kurierskich, energetycznych, leasingowych, ale też bankowości czy logistyce.

- Zawarcie umowy w formie papierowej z nowym klientem zajmuje co najmniej 5 dni roboczych. Składa się na to czas poświęcony przez firmę na przygotowanie i podpisanie umowy, przesyłka kurierska, zapoznanie się z umową przez klienta (i ewentualne poprawki), przesyłka zwrotna do firmy. W przypadku e-umowy potrzeba kilkunastu minut na dopięcie formalności. Zawarcie elektronicznej umowy sprowadza się do kliknięcia „Podpisz” na specjalnie przygotowanym portalu www i nie wymaga instalowania żadnego dodatkowego oprogramowania. Każdy dokument opatrzony jest znacznikiem czasu i certyfikatem kwalifikowanym, co gwarantuje autentyczność treści oraz czasu zawarcia umowy. Eliminując wydatki na administrację, wydruk czy wysyłkę dokumentów, firmy wdrażające elektroniczną umowę mogą zauważyć znaczące oszczędności – tłumaczy Andrzej Mioduski, Infinite IT Solutions.

Zmiana przepisów w zakresie form czynności prawnych dostosowuje polskie prawo do aktualnych potrzeb gospodarki, gdzie prym wiodą elektroniczne środki komunikacji, stwarzając przychylne uwarunkowania do wdrażania elektronicznej umowy w przedsiębiorstwach.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    13,49

  • Śr

    7,32

  • Min

    4,99

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9231

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.